Plak jij je leden al eens graag achter het behang?

Jonggivers liggen geblinddoekt op een rijtje op de grond

Leiding zijn in één woord? ZA-LIG. Maar af en toe zou je (een van) je leden wel achter het behang willen plakken. Rondjes lopen! Pompen! Kangoeroesprongen! Voila,da's dan in orde.

TEKST: Nele De Brabanter
FOTO: Hanna Reynaert

Neem het van ons aan: straffen wekt vaak enkel frustraties op. Je wil leden laten bezinnen over wat ze fout deden, maar in praktijk zijn ze vaak te boos om te kunnen nadenken. In sommige gevallen maken ze er zelfs een spel van om gestraft te worden.

Helaas bestaat er geen wondermiddel om beter om te gaan met emoties en bepaald gedrag. Maar zoals wel vaker: al doende leer je. Blijf proberen en op zoek gaan naar een betere oplossing.

We zetten je alvast op weg met deze tips:

1. Onder het motto “beter voorkomen dan genezen”: werk aan je basissfeer en voorkom zo probleemsituaties. Je bouwt het langzaam op, tijdens elke activiteit. Zorg ervoor dat leden elkaar kennen, maak steeds andere teams bij spelletjes, bied voldoende structuur tijdens je activiteiten, beloon kinderen die een inspanning leveren en wees een voorbeeld voor je leden. Klinkt voor de hand liggend, maar het is o zo effectief.
  2. Goede communicatie doet wonderen. Blijf weg van beschuldigingen als “jij bent stout”, maar benoem je eigen gevoel en vertrek vanuit iets dat je zelf gezien hebt. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb gezien dat je een andere kapoen hebt geslagen met een stok. Dat maakt me droevig, ik vind het niet leuk dat kapoenen elkaar pijn doen. Je mag wel boos zijn. Kunnen we samen een andere manier vinden waarop je boos kan zijn? Misschien kan je met die stok wel tegen een muur slaan?’ Dat klinkt op het eerste gehoor wat gemaakt en geforceerd, maar je zal zien dat je de manier van spreken na een tijdje eigen maakt, waardoor de boodschap hetzelfde blijft.
  3. Vaak is ongewenst gedrag het gevolg van iets diepers. Probeer na te gaan waarom je welp of jonggiver bepaald gedrag stelt. Misschien was er een ruzie thuis? Of hebben ze moeite met verliezen tijdens een spel? Kinderen of jongeren die zich begrepen voelen, zullen minder snel ongepast gedrag vertonen.  Je mag altijd je eigen grenzen aangeven, wat er ook gebeurt. Je bent geen robot, soms wordt het ook gewoon te veel voor jou. Geef aan als het even niet meer gaat, vraag aan andere leiding om het over te nemenen ga even weg van de drukte.

Lees meer in Over&Weer