Speelstek, reuzeplek

Akabeërs spelen met een grote schommel

“Speelstek, reuzeplek!”, dat schreeuwen we komend scoutsjaar naar iedereen die het wil en moet horen. Want om te spelen heb je plaats, ruimte, plek nodig. Dus spring maar op de schuifaf en ontdek hier alles over het nieuwe jaarthema.

TEKST: Lotte De Witte, Karel Decoene, Nele De Brabanter

Kapoenen en zeehondjes

Kapoenen en zeehondjes stappen aan het eind van de zomer misschien wat onwennig voor ’t eerst het scoutsterrein op. Wauw! Zo groot! Veel eerste indrukken en misschien wat bange hartjes, maar een snuifje fantasie en inkleding doet wonderen om van de scouts meteen een zalige tweede thuis te maken.

Zeehondjes in een rubberboot

Poef! Het bos is plots een andere planeet waar de bosmannetjes hulp moeten krijgen van superkapoenen. Of hoe je met kleine dingen een grotere wereld opent.

Het jaar zit ook vol nieuwe avonturen en eerste keren. Een eerste daguitstap, een eerste weekend, zo ontdekken we ook nieuwe plekken. Al spelend zorg leren dragen voor de natuur en onze speelplek, hoort daar ook bij. Wie ruimt het snelste op tijdens het knotsgekke opruimlied?

Kabouters en (zee)welpen

Wie kabouters en (zee)welpen zegt, denkt aan de Jungle-avonturen van Shanti en Mowgli. En waar spelen die twee? In de jungle uiteraard! Een dankbaar thema om rond speelruimte aan de slag te gaan, dus. Denk: een muur in het lokaal beschilderd met dieren en planten, een jungle-hoek in het aanpalend speelbos of misschien wel echte (of neppe) planten in het kabouter- en (zee) welpenlokaal. Laat je leden ook helpen bij de inrichting van het lokaal, zo zullen ze er vanzelf ook mee zorg voor dragen.

Tip voor een vlotte start van het nieuwe scoutsjaar: kabouters en (zee)welpen voelen zich snel thuis wanneer je hen meteen rondleidt in de lokalen en op het terrein. Waar mogen ze wel en niet komen?

Jonggivers en scheepsmakkers

Klaar voor de wijde wereld gaan jonggivers en scheepmakkers af en toe alleen op pad, om te spelen, te experimenteren en zich uit te leven. Op tocht met een zelfgesjord vlot, op tweedaagse met de rugzak of gaan ravotten in het bos. Geef hen inspraak in waar ze willen spelen en maak samen eens een bucketlist van megazotte speelplekken. Hoewel jonggivers en scheepsmakkers graag op verkenning gaan, hoef je het eigen terrein niet uit het oog te verliezen.
Ga de samen de uitdaging aan en maak je eigen speeltuin met sjorconstructies. Misschien kunnen die wel wat langer blijven staan? Zo krijgen jonggivers en scheepsmakkers echt hun eigen plek.

Gidsen een (zee)verkenners

Gidsen en (zee)verkenners kan je heel wat verantwoordelijkheid geven, ook als het gaat om speelruimte. Op zoek naar ideeën om je lokaal wat aangenamer te maken? Organiseer een giverparlement! Om de beurt gooi je je plannen in de groep. Iemand begint met een voorstel, bijvoorbeeld: “We kunnen op zoek gaan naar tweedehands kasten voor het lokaal.” De volgende giver reageert met “Dat is een goed idee” en bouwt verder,
bijvoorbeeld: “En dan kunnen we ook restjes verf verzamelen om ze op te knappen.” Op die manier voorkom je dat elk idee meteen wordt bekritiseerd of afgebroken én de leden krijgen zeggenschap over hun plekje in het lokaal.

Op buitenlands kamp met je leden? Vraag hen op dezelfde manier naar ideeën.

Jins en loodsen

Jins en loodsen zijn de leiding van morgen. De wereld is hun speelterrein en ligt aan hun voeten. Nu nog aan het genieten van het lid zijn, maar ook stilaan aan het dromen over volgend jaar. Die dromen vinden een plek in het jinlokaal, niet alleen een knusse stek, maar ook een veilige plek. Hier worden plannen gemaakt, leefweken geleefd en vriendschappen gesmeed. Mogen jullie jins ook “buiten de scoutsuren” komen chillen in het lokaal? Best maak je daar in het begin van het jaar goede afspraken over.

Inspiratie om je jaar te starten? Verras je jins met een originele startacitviteit.
Denk aan een originele uitnodiging, een niet-alledaagse locatie en een creatieve inkleding. Helemaal next level? Incognitospel! Spreek met je jins een locatie af waar ze verkleed aankomen en proberen niet herkend te worden door de leiding. Een groot station, een markt of een winkelcentrum, kan allemaal! Uiteraard zorg je er samen voor dat andere passanten gewoon hun gang kunnen gaan.

Akabe

Iedereen heeft een favoriete speelplek. Sommige leden zijn gek op een eigen lokaal dat vol spelelementen, knuffels en inkleding staat, anderen geraken daardoor overprikkeld. Insert: snoezelhoeken en prikkelarme ruimtes waar je leden rust kunnen vinden en heerlijk zichzelf kunnen zijn. Waar spelen je leden het liefst? Laat hen hun favoriete speelplek tekenen, uitbeelden, omschrijven, boetseren, zingen … en hou rekening met hun noden en wensen. Tip voor de sloddervossen onder ons: je lokaal netjes en gestructureerd houden is een goed idee!

Leiding

Durf dromen van een veilige en mooie speelplek voor alle leden en leiding. Zijn er grote werken nodig of kan je met kleine dingen al veel doen? Betrek je netwerk van ouders, familie, vrienden, buren … en laat hen mee jullie dromen waarmaken. Misschien kan iemand snel de lekkende kranen komen herstellen of is er een bevriende architect die zich wil wagen aan de plannen voor een nieuw, veilig en toegankelijk lokaal?

Leiding aan tafel

Spreek je dromen niet alleen uit naar elkaar, maar ook naar iedereen die het moet horen. Klop aan bij de gemeente en de jeugddienst en sla samen de handen in elkaar om van jouw speelstek een fantastisch mooie reuzeplek te maken!

Meer weten over het jaarthema?