Tent vol TAALent

Enthousiaste leiding

Binnen Scouts en Gidsen Vlaanderen zijn er ouders, zorgfiguren en leden die het moeilijk hebben met de Nederlandse taal. Hierdoor kunnen ze belangrijke informatie over je werking missen. We willen natuurlijk dat elk lid ten volle van scouting kan genieten en dat iedereen goed op de hoogte is. Wat kan je als groep doen?

TEKST: Frederik Bottelier en Tom Stoffelen
FOTO: Luka De Wandel

Regel één: je kan nooit te hard je best doen om je leden, ouders en zorgfiguren te bereiken. Qua communicatie heb je veel opties, en er is geen ‘beste optie’. De één is superbereikbaar via WhatsApp, terwijl een ander amper op z’n gsm kijkt en liever een fysiek maandprogramma in hun handen geduwd krijgt. De oplossing? Beide voorzien!

TIPS
SUGGERIMENTI

СОВЕТЫ
チップ

1.  Beeld je speluitleg uit
    Werk tijdens je speluitleg met pictogrammen of SMOG (Spreken Met Ondersteuning van Gebaren) of beeld zelfs de spelregels uit. Dit is niet alleen leuk voor je leden, maar het maakt je uitleg ook meer begrijpelijk
  2. Let op je taal in mails en brieven
    Maak korte zinnen en vermijd moeilijk taalgebruik en afkortingen. Niet iedereen weet wat die woorden en afkortingen betekenen. Maak eventueel gebruik van pictogrammen en gebruik ook steeds dezelfde woorden. Gebruik dus bijvoorbeeld altijd ‘wandelschoenen’ en wissel niet af met bijvoorbeeld ‘bottines’ of ‘bergschoenen’. Specifieke scoutstermen zoals ‘hudo’, ‘vergadering’ of ‘foerage’ leg je best uit, bijvoorbeeld in een woordenlijstje.
  3. Kijk kritisch naar je website
    Kan je een knop toevoegen om je website te vertalen of pictogrammen om de verschillende tabbladen in het menu duidelijk te maken? Hoe kunnen ouders, zorgfiguren en leden de leiding bereiken voor vragen? Zorg ervoor dat belangrijke info makkelijk vindbaar is.
  4. Hoe communiceer je best?
    Niet zeker welk kanaal je het best gebruikt? Vraag het eens aan de ontvangers van je communicatie. Op mail of op papier? Huisbezoek? Of toch eerder face-to-face of met een telefoontje?
  5. Werk met een fysieke en overzichtelijke planning
    Hang op een zichtbare plek een planning op van de komende periode. Gebruik de kleuren van de takken om duidelijk te maken wie wanneer welke activiteit heeft. Of gebruik pictogrammen om aan te duiden of het een gewone activiteit is of ‘een specialleke’, zoals een daguitstap of avondactiviteit. Rubberen laarzen nodig of mogen ze een gezellige pyjama aandoen? Ook dan zijn pictogrammen een goed idee.

Lees meer in Over&Weer