Zo blijft verkleden een feestje

jonggiver is verkleed als robot met een kartonnen doos over ziujn hoofd

Je voelt misschien ook dat verkleden de laatste tijd (terecht) gevoeliger ligt. Hier alvast enkele tips om je begripvol en met respect uit te dossen. Niet om je de les te lezen, maar om je te leiden. Want soms is er een verschil tussen hoe je iets (niet slecht) bedoelt en hoe het overkomt of welke emoties je outfit bij anderen teweegbrengt. Twijfel je? Goed dat je erover nadenkt!

Vraag het aan google

Googelen, googelen googelen. Soms ligt (de geschiedenis van) een verkleedoutfit gevoelig. Denk aan religieuze kenmerken, traditionele kledij, huiskleur... Niet anderen kan dat 'kostuum' uittrekken na een dagje verkleden. Wil je een Black Panther zijn, kan je wel voor de superheldenoutfit en het masker gaan, maar laat je de blackface achterwege.

Vraag het aan jezelf

Stel jezelf de vraag: is er een meerwaarde? Is dit echt nodig? Is er een alternatief? Is het thema corona, dan is het een tof idee om een grappig Overlegcomité te houden, maar niet om te lachen met de slachtoffers. Wees creatief!

Vraag het aan anderen

Wat grappig is, is voor iedereen anders. De grens van humor is vaag en veel hangt af van de context. Als je rekening houdt met mogelijke gevoeligheden, ben je al op de goede weg. Dat mag je gewoon vragen aan vrienden die hier misschien meer over weten. Of misschien komen jullie samen wel tot inzichten.

Denk outside the box

Of speel gewoon op veilig? Als banaan, broodrooster of blauwe vinvis doe je alvast zeker niemand kwaad. En - eerlijk - steel je waarschijnlijk de show.

Tekst: Antoon Denys

Foto: Elien van Blyenbergh

Meer tips voor leiding in Over&Weer