Lidgeld

Twee kapoenen tegen een muur die een duckface maken en peace tekens opsteken

Leden van Scouts en Gidsen Vlaanderen betalen elk jaar lidgeld. Hoeveel is dat? En wat krijg ik ervoor in de plaats?

Hoeveel bedraagt het lidgeld?

Het standaard lidgeld voor het werkjaar 2023-2024 bedraagt 42,50 euro. Wie aansluit na 1 maart, betaalt de helft van het lidgeld: 21,30 euro.

Leden van nieuwe groepen betalen gedurende het oprichtingsjaar 21,30 euro lidgeld (leden die aansluiten na 1 maart: 10,70 euro).

Gezinnen die het financieel moeilijker hebben, kunnen verminderd lidgeld aanvragen: 11,60 euro lidgeld (na 1 maart: 5,80 euro). Spreek de leiding van je eigen groep hierover aan als je hiervan gebruik wil maken. Ontdek alle initiatieven voor gezinnen die het financieel moeilijker hebben.

Extra bijdrage van groepen

Sommige groepen vragen bovenop het standaard lidgeld een bijdrage voor de groep. Dat geld gaat naar de werking van de scoutsgroep.  Elke groep is vrij om te beslissen welke extra bijdrage ze vragen. Informeer bij de (groeps)leiding.

Aan wie betaal ik het lidgeld?

Je betaalt je lidgeld altijd aan de leiding van je scoutsgroep. De groep stort het lidgeld van al hun leden door aan Scouts en Gidsen Vlaanderen. Als de groep alle gegevens van haar leden doorgegeven heeft, ontvangt de financieel verantwoordelijke van de groep een factuur. Als die betaald is, bezorgt Scouts en Gidsen Vlaanderen de groep alle lidkaarten. Vraag naar die lidkaart, je weet dan of je betaling (en dus verzekering in orde is). En je krijgt met die lidkaart korting bij Hopper Winkel en De Banier.

Welke andere kosten zijn er verbonden aan een scoutsjaar?

De kosten voor een scoutsjaar verschillen van groep tot groep. Durf zeker aan het begin van het scoutsjaar te vragen wat de bijkomende kosten zijn voor een weekend, zwemmen, daguitstap of kamp.

Groepen kunnen ouders die het nodig hebben een vermindering aanbieden op de kostprijs van het uniform, het kamp en het weekend dankzij scouting op maat. Scouts en Gidsen Vlaanderen neemt een derde van de kosten op, de groep betaalt een derde en de ouders of leden dragen zelf een derde van de kosten. Spreek de leiding aan moest je hier een beroep op willen doen.

Wat krijg ik in de plaats?

Als lid van Scouts en Gidsen Vlaanderen ben je verzekerd en krijg je viermaandelijks een tijdschrift via mail of in je brievenbus. Daarnaast word je scoutsgroep pedagogisch en administratief ondersteund.