Rug van leiding vol jaarthemakentekens
Divider Divider Divider

Jaarthema

Elk jaar werken scouts en gidsen rond een jaarthema. Ontdek welk thema er dit jaar in de kijker staat!

Speelstek, reuzeplek!

Scouts en gidsen spelen altijd en overal: binnen, buiten, op het water, in het bos, op het plein, alles daartussen of ver daarvandaan. Geen vierkante centimeter op ons pad naar ontdekking en ontwikkeling laten wij onbespeeld.

Tegenwoordig staat onze wereldwijde speeltuin regelmatig onder druk. Maar we zouden geen gidsen en scouts zijn als we de handen niet uit de mouwen van ons hemd zouden steken. Opkomen voor onze omgeving en onze scouteske thuis, dat kunnen we, met groot plezier en kleine daden. Zo maken we van elke plek een speelstek!

Meer weten over het jaarthema? Lees meer.

2023 logo speelstek reuzeplek

Wat is een jaarthema?

Met het jaarthema zet Scouts en Gidsen Vlaanderen een thema uit haar pedagogische werking, of een maatschappelijke trend in de kijker. Zo hoopt Scouts en Gidsen Vlaanderen de samenleving elk jaar opnieuw een stukje warmer te maken. Het jaarthema werkt als een rode draad, van kapoenen tot leiding. Het plant een zaadje en zet hen in beweging. Maar het zorgt ook voor meer verbondenheid, over de groepsgrenzen heen.

Waar zie je het jaarthema?

Normaal gezien kom je het jaarthema verschillende keren tegen tijdens het scoutsjaar. Denk maar aan het kenteken dat leden krijgen aan de start van het jaar. Daarnaast lanceert Scouts en Gidsen Vlaanderen ook elk jaar een lied in het teken van het jaarthema.

Het jaarthema is ook voor de tijdschriften Krak?, Boem! en Over & Weer een jaar lang de rode draad. Zo staat de eerste editie van de nieuwe jaargang telkens volledig in teken van het jaarthema.

Jaarlijks leert de leiding het jaarthema kennen tijdens het nationale startevenement Herfstontmoeting.

Lokale groepen kiezen zelf op welke manier ze in hun werking aan de slag gaan met het jaarthema. Om hen hierbij te helpen lanceert de nationale leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen jaarlijks een aantal acties, zoals een jaarthemaweekend. Tijdens dit weekend wordt opgeroepen om stil te staan bij het thema. Afhankelijk van het thema hoort er een (ludieke) actie bij.

Hoe ontstaat een jaarthema?

De nationale leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen werkt een jaarthema uit op basis van de input van de algemene vergadering (de verbondsraad). Daarna buigt een werkgroep zich over de uitwerking.

Oude jaarthema's

Leuk, het jaarthema van dit jaar. Maar hoe zat het vorig jaar? Of net tien jaar geleden? Duik in de oude jaarthema's.

Meer jaarthema's, meer fun!