Beloftekenteken

Vijf zeescouts, in patrouille, doen de scoutsgroet

Je leden hebben hun belofte gedaan, leuk! Maar welk kenteken geef je hen? En wat betekenen die kentekens?

Welk kenteken?

Welpen en kabouters krijgen de rode welp of de groene kabouter bij hun eerste belofte. En de grijze welp of kabouter voor hun belofte als tweede- of derdejaars.

Vanaf de jonggidsen en jongverkenners krijg je na je belofte het definitieve beloftekenteken. Het vervangt het welpen- of kabouterbeloftekenteken. Zeescouting heeft zijn eigen beloftekenteken.

Waarom?

De beloftekentekens naai je vol trots op je hemd. Ze tonen dat je je belofte hebt gedaan en zorgen ervoor dat je je belofte niet uit het oog verliest.

Waar plaats je de kentekens op je hemd? Ontdek het hier!

Betekenis

De groene achtergrond staat voor jeugd, hoop en natuur. Zowel het teken voor de jongens als dat voor de meisjes bestaat uit drie punten, die verwijzen naar de drie delen van de belofte. Je belooft iets voor jezelf, je belooft iets voor de ander rondom jou, en je belooft iets voor de wereld (of een groter geheel).

De twee sterretjes met telkens vijf punten staan voor de tien punten van de allereerste scoutswet. Ook vandaag verwijzen ze naar de beloftetekst van Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Op het gidsenkenteken staat een klaver, dat staat voor eerlijkheid. Je kan er ook een vlam inzien, die verwijst naar vriendschap.

Op het scoutskenteken staat een spiespunt (of zelfs een lelie), dat staat voor ridderlijkheid, eergevoel en trouw.

Koop je kentekens bij Hopper Winkel

Veelgestelde vragen

Hopper is het merk van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Bij Hopper vind je winkels en jeugdverblijven. Winkels met een aanbod persoonlijk kampeermateriaal (zoals wandelschoenen, slaapzakken en rugzakken), maar ook groepsmateriaal (tenten en kookgerief). En natuurlijk ook het officiële uniform. Op de jeugdverblijven is iedereen welkom om te logeren of een dag te vergaderen midden in het groen. Ideale groepsaccommodatie voor jeugdbewegingen en scholen, maar ook voor elke vereniging of avontuurlijke groep vrienden of familie.

Ontdek Hopper.

Meer veelgestelde vragen