Hier speelt een scout: kaarten op tafel

30 mei 2022|
Jan Van Reusel - communicatie@scoutsengidsenvlaanderen.be
Hier speelt een scout

Scouting is als een kaartspel: het lot schudt de kaarten en we spelen met de kaarten die werden gedeeld, steeds nieuwe kansen, solo of met velen, overal en altijd. Telkens anders, telkens scouting. Hou je post in de gaten. Spoedig valt bij elke scout en gids een kaartspel in de bus. Niet zomaar speelkaarten: Hier speelt een scout is de opvolger van de gekende affiches "hier leeft een scout". Deze campagne wil - net zoals die poster aan het raam - scouting speels in beeld brengen: met zeescouts op het water, chillen rond een kampvuur, op verkenning met kaart, kompas en tussendoor zowel kattenkwaad als een goede daad. Samen aan de afwas, van stevig sjorren en groeten aan de vlag tot zomaar wat dromen onder de zon of dansen in de regen; je komt het allemaal tegen.

Dit kaartspel voor alle leden en leiding is een nieuw een pedagogisch product van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Het brengt spelenderwijs de visie en methode van onze jeugdbeweging aan tafel. Elke kaart verbeeldt een unieke, herkenbare situatie of een principe van scouting zoals we dat hier en nu met kinderen en jongeren beleven.

52 speelkaarten met elk een originele illustratie. 86.000 scouts en gidsen krijgen begin deze zomer ieder hun tijdschrift (Krak?, Boem! of Over&Weer) met gratis kaartspel opgestuurd. Volgende edities van onze magazines verzenden we opnieuw eenmaal per gezin.

Vier personages, één grote scouts- & gidsenfamilie ...

Elke kaartenreeks vertelt het verhaal van een eigen personage. Ruiten, Harten, Klaveren en Schoppen. Doorheen die speelkaartenreeksen volgen we de verschillende personages terwijl ze (op)groeien in scouting.

We stappen af van de klassieke speelkaarten. In dit kaartspel maken we namelijk geen onderscheid tussen heren, dames, zotten of boeren. We kiezen in plaats van de drie gangbare figuren, voor kaarten Goud, Zilver en Brons. Waarbij Goud de kaart is met de hoogste waarde, gevolgd door Zilver en Brons. De illustraties, getekend door Sarah Wouters, vertellen een verhaal waarin we afstappen van stereotypen.

Zo is deze set met heel wat verborgen verleiders en jokers, meer dan een traditioneel boekje kaarten. Via onze tijdschriften, sociale media en website volgen nog heel wat extra spelen, goocheltrucs, bouwsels en leukigheden.

Op kamp vertrokken en je boek kaarten nog niet ontvangen? Geef een seintje aan Het Scoutshuis en we zenden je het pakketje na.

We wensen alle scouts en gidsen, met hun familie, vrienden, of home alone, hiermee veel spelplezier; scouting is troef!

De verbondsleiding.

Recent nieuws