Archief

Scouts en Gidsen Vlaanderen bestaat al meer dan honderd jaar. En ja, Scouts en Gidsen Vlaanderen heeft een archief. Maar wist je dat je ook zelf een archief kan aanleggen?

een oude foto van een groep scoutsjongens die in hun boomhut zitten.

Nationaal archief

Uiteraard heeft Scouts en Gidsen Vlaanderen een eigen archief. Daarin zitten zowel verslagen, kentekens, liedjesteksten als tijdschriften. Het archief vanaf 1973 wordt in de kelders van Het Scoutshuis bewaard, het oudste stuk van 1916 tot 1973 is in bewaring gegeven aan het KADOC (Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving), verbonden aan de KU Leuven.

Groepsarchief

Heeft jouw scoutsgroep een archief? Dat is nooit verloren moeite. Hou vooral brieven, brochures, foto’s en verslagen van vergaderingen bij. Jullie opvolgers kunnen hier nog heel wat aan hebben. Voor een tentoonstelling tijdens een jubileumweekend, maar ook om nog eens inspiratie op te doen voor activiteiten of om de verhalen achter tradities te ontdekken.

Oude foto van scouts en gidsen

Ben je op zoek naar lijsten van oud-leden of oud-leiding?

In de Groepsadministratie kan je alle oud-leden terugvinden vanaf 2000. Oudere lijsten, tot 1977, kan je opvragen bij het nationale secretariaat van Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Hulp nodig?

Histories staat jullie bij met raad en daad.
Of wil je graag dat jullie groepsarchieven professioneel beheerd worden in het nationale archief van Scouts en Gidsen Vlaanderen? Mail dan onze archivaris.

Oude jaarthema's

Leuk, het jaarthema van dit jaar. Maar hoe zat het vorig jaar? Of net tien jaar geleden? Duik in de oude jaarthema's.

Meer jaarthema's, meer fun!