Visie op ecologie

Givers op de fiets

Scouts en gidsen hebben een hart voor de natuur. Daarom speelt ecologie een belangrijke rol binnen scouting. Ontdek de visie op ecologie.

Scouts en gidsen vertoeven graag en vaak in de natuur, en hebben er een groot hart voor. Helaas weten we dat het niet goed gaat met de planeet, en kampen we met milieuproblematiek zoals klimaatopwarming, biodiversiteitsverlies en nog veel meer. Omdat we hier als scout bezorgd om zijn, nemen we een sterk standpunt in.

Enkele jaren geleden kozen we Minder is Meer als jaarthema, en ook verder blijft ecologie een essentieel thema voor Scouts en Gidsen Vlaanderen. We zoeken actief naar manieren hoe we – als scout – onze impact zo klein mogelijk houden of verminderen.

Hoe pakken we dat aan?

In de eerste plaats door groepen te informeren en inspireren om met duurzaamheid aan de slag te gaan binnen hun eigen werking. Bovendien leren we van elkaar door in dialoog te gaan met verschillende scoutsgroepen. Ploeg Ecologie coördineert die uitwisseling, en verzamelt en verspreidt zoveel mogelijk tips over ecologie. Groepen kunnen bij hen terecht met vragen en voor advies, vorming of ondersteuning over dit thema.

Ook is het belangrijk voor Scouts en Gidsen Vlaanderen als organisatie om kritisch te zijn, erop te letten dat ecologie een belangrijke (vaak doorslaggevende) factor is bij beleidskeuzes. Denk hierbij aan vegetarische maaltijden op evenementen, gebouwen energie-efficiënt maken en duurzaam investeren.

Waar willen we naartoe?

Een werking waar ecologie vanzelfsprekend is. Dat door het thema toegankelijk en zichtbaar te maken voor groepen. Het doel is dat elke groep weet waar ze met vragen en voor aanbevelingen rond ecologische topics terechtkunnen, en vervolgens eenvoudig aan de slag kunnen. Dat is de manier waarop we hen willen motiveren om te kiezen voor ecologisch en duurzaam.

Hoe ga jij aan de slag met ecologie?

Op deze website vind je al veel tips om je scoutswerking te verduurzamen. Die vind je in deze lijst. Ook andere jeugdbewegingen – zoals de Chiro – hebben heel wat bruikbare tips.

Vragen? Neem gerust contact op met ploeg Ecologie.