Kinderen met begeleider die met reddingsvesten in een raft zitten.
Divider Divider Divider

Soorten scouts

Scouts en Gidsen Vlaanderen heeft groepen over heel Vlaanderen en Brussel. Ontdek hier de verschillende soorten groepen.

Verschillende soorten scoutsgroepen

Scouts en Gidsen Vlaanderen heeft ongeveer 500 scoutsgroepen. Daarin kan je verschillende soorten scoutsgroepen onderscheiden.

Sommige groepen hebben een werking specifiek voor jongens (scoutsgroep) of voor meisjes (gidsengroep). Andere groepen maken hier geen onderscheid tussen (scouts- en gidsengroep). Nog andere groepen zijn een scouts- en gidsengroep bij de kapoenen en jins, maar splitsen op in jongens en meisjes bij kabouters en welpen, jonggidsen, jongverkenners, gidsen en verkenners. Ontdek meer over alle takken.

Zeescouting is scouting op en naast het water. Gewone scoutsactiviteiten zoals tocht of bosspel worden aangevuld met varen en zeilen. Ontdek meer over zeescouting.

Akabe is de scoutswerking voor kinderen en jongeren met een fysieke of mentale beperking. Benieuwd naar akabe.

Elke scouts- en gidsengroep is uniek. Er bestaan nog andere kleine verschillen tussen groepen. Activiteit op zondag of zaterdag? Lokalen in de stad of in het groen? Een groep met 300 leden of één met 50 leden. Op kamp in juli of in augustus? Groepen hebben de vrijheid om zelf keuzes te maken. Vaak is die werking historisch zo gegroeid.

De beste groep? Dat is de groep die het beste past bij jou.

Op zoek naar een groep?

Vind een groep in jouw buurt met de groepenzoeker.

Zoek maar!