Opening en sluiting van de scoutsdag

Formatie

Een typisch scoutsritueel is de opening en sluiting van de activiteit. Dit verschilt van scoutsgroep tot scoutsgroep. Ontdek er meer over.

Wat?

Het openings- of sluitingsritueel kan verschillende vormen aannemen. Elke groep kiest zelf hoe ze het ritueel invullen. Traditioneel of net wat speels en persoonlijk.

Zegt iedereen een wet op? Of hijsen jullie de vlaggen? Misschien is dit het ideale moment om het beloftelied of avondlied te zingen. Of voor de scoutsgroet. Of eerder tijd voor een rondje mededelingen.

De meeste groepen maken gebruik van een formatie. Dat betekent dat iedereen in een bepaalde vorm gaat staan. Zo kan iedereen elkaar zien en is er structuur. Vaak gaat iedereen in een U-vorm of vierkant staan. Maar je kan ook in een kring gaan staan. Of zelfs zitten.

Houdt jouw groep een opening of sluiting met iedereen samen of per tak? Dat kan allebei. Zo kan je specifiek werken per tak.

De opening bij de welpen- en kabouterstak wordt geïnspireerd door Jungle Book. Roepen jullie ook yalahi? En gebruiken jullie de kabouters- en welpengroet? Misschien staan jullie wel per nest en gebruiken jullie nestkreten.

Bij jonggidsen en jongverkenners kunnen de patrouilleleiders een extra taakje hebben tijdens de formatie. Elke patrouille kan ook een eigen patrouillekreet hebben die ze uitroepen.

Waarom?

Een opening is het startsignaal, de uitnodiging dat de scoutsactiviteit begint. Zo kunnen jullie samen eraan beginnen. En hopelijk krijgen jullie al goesting om te starten aan de activiteit.

Door te sluiten rond je de activiteit af. Het is gedaan, tot volgende week. Zo hebben jullie een gezellig afscheidsmoment.

Deze rituelen zijn een middel om je scoutsdag leuk te starten en te eindigen. Het kan nooit een doel zijn om een mooie formatie te hebben.