Sjorhout gebruik je vooral tijdens het kamp en tijdens grote groepsactiviteiten. De rest van de tijd ligt dat “onmisbare” sjorhout diep onder je lokaal verscholen of in een vochtig en weinig verlucht hok langzaam weg te rotten… Dat is jammer, denk maar eens terug aan hoe trots je was toen je het op de kop kon tikken.
In dit artikel zetten we dan ook graag alle tips op een rijtje om sjorhout tijdens het jaar én op kamp goed te bewaren.

Onder dak

In volgorde van belangrijkheid hou je de volgende drie criteria bij de bouw van een sjorhoutkot best in het oog:

• Verluchting: elke sjorbalk moet zoveel mogelijk in direct contact met de (liefst buiten-) lucht staan . Hierdoor kan het vocht dat in de balk zit op natuurlijke wijze verdwijnen.
  • Afdekking: dat vocht niet goed is voor hout, weet iedereen. Bescherm sjorhout dan ook zo goed mogelijk tegen de regen. Maar…overdrijf niet: verluchting is veel belangrijker dan afscherming tegen regen. Ideaal is een afdekking tegen een zuidwestelijke muur (overheersende windrichting) waarbij minstens één zijde van het kot volledig open blijft. Bescherm het hout ook tegen de zon aangezien felle zon scheuren en barsten kan veroorzaken.
  • Bereikbaarheid: niets vervelender dan tientallen sjorbalken moeten verleggen vooraleer je aan die ene balk kan die je echt nodig hebt. Zorg er dus voor dat je hout per lengte een apart compartiment heeft (zie tekening), een kleurencode op de kop is helemaal de “finishing touch”.
proper sjorhoutkot

Extra: De regels die voor de opslag van sjorhout gelden, gelden ook voor gasflessen. Het is dus een goed idee om beide functies te combineren.

Bewaren op kamp

Ook tijdens het kamp moet je je sjorhout goed bewaren. Palen die niet gebruikt worden, zet je best rechtop zodat de regen eraf kan lopen. Let maar eens op: bij bijna iedere boerderij zie je hoe bonenstaken en ander hout op deze manier weer en wind trotseren.
Als al het sjorhout op kamp is, is het hét moment om het lege sjorhoutkot op te ruimen en uit te kuisen. Gebroken balken kunnen ingekort worden en zo toch nog dienen. Echt slecht sjorhout gebruik je best als brandhout. Het heeft geen zin om dat bij te houden.

Tok tok: de kwaliteit van hout

Het beste hout om te gebruiken als sjorhout komt van de Epicia, een dennensoort met een relatief dunne schors. Kies zeker nooit Douglasspar (herkenbaar aan de dikke schors).

Bewaterd of niet

Als je pas gekapt hout koopt, moet je er eerst voor zorgen dat de hars uit het hout kan vrijkomen. Dit doe je in ideale omstandigheden door de balken gedurende maximaal één jaar in stromend water te leggen (bijvoorbeeld in een beekje achter je lokaal). Bij gebrek aan beek kun je de balken ook in hoog gras leggen in een schaduwrijke omgeving. Zorg er dan wel voor dat de balken niet tegen elkaar liggen en regelmatig (bv. iedere week) omgedraaid worden.
Als de balken die je koopt, al bewaterd geweest zijn, dan is de hars er reeds uit en kan je ze onmiddellijk opslaan in het sjorhoutkot. Vraag er naar bij je aankoop.

Behandeld of niet

Je kan ook kiezen om bewerkt of behandeld hout te kopen. Dat hout is met een chemisch product behandeld tegen rot en schimmel. Behandeld hout herken je aan de kleur (meestal groen). Er bestaat hier een groot verschil tussen geschilderd (oppervlakkig) en geïmpregneerd (tot in de kern van de balk) hout. Hoe dieper het product in het hout zit, hoe beter het is beschermd.
Sjorhout behandelen is niet echt nodig als je het voldoende bewaterd hebt, de hars is dan weg en het volstaat om het hout normaal te beschermen tegen vocht en direct zonlicht. Als je het toch wilt behandelen, bijvoorbeeld wanneer je weet dat je hout gedurende langere tijd in vochtige grond zal zitten, gebruik dan veilige, niet irriterende producten (gebruik nooit carboline, dit veroorzaakt brandwonden!).

Extra

• Laat balken nooit in de langsrichting vallen. De kans dat je sjorbalk dan barst is heel groot. Je kunt de staat van je sjorhout testen door er met een houten hamer op te slaan. Als je een doffe klank hoort, is er iets mis met de balk (waarschijnlijk gebarsten).
  • De diameter van sjorhout wordt steeds gemeten aan het dikste eind van de balk. Voor de schors reken je een centimeter bij.