Ga je mee op jamboree?

Gidsen op internationaal kamp

De 25ste wereldjamboree vindt plaats in Zuid-Korea, augustus 2023. De inschrijvingsperiode loopt van 1 september 2021 tot 1 december 2021.

Wat?

Elke 4 jaar wordt hét internationale scoutskamp georganiseerd: de 'wereldjamboree'. Een scoutskamp waarop scouts en gidsen vanuit de hele wereld samenkomen en hun tenten opslaan om 12 dagen lang avonturen te beleven.

Zowat 50.000 scouts en gidsen vanuit 160 landen ter wereld verzamelen in augustus 2023 voor de 25th World Scout Jamboree in Zuid-Korea. Activiteiten volgen elkaar op van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat: avonturen beleven, andere culturen ontdekken, internationale vriendschappen aangaan… Maar vooral: daar zijn, omringd door 50.000 scouts en gidsen.

Je wordt ondergedompeld in een multiculturele samenleving, legt contacten en maakt vriendschappen met mensen uit andere culturen.

De Jamboree is een unieke beleving voor zowel jeugddeelnemers, leiding, IST (International Service Team) en CMT (Contingent Management Team).

Voor wie?

Iedereen die aangesloten is bij 1 van de 5 Belgische scoutsassociaties (FOS Open Scouting, Scouts en Gidsen Vlaanderen, Scouts et Guides Pluralistes, Les Guides en Les Scouts).

•    Jeugddeelnemers: Alle jongeren geboren tussen 22 juli 2005 en 31 juli 2009 kunnen deelnemen aan de Jamboree als lid.
•    Scouts en gidsen geboren voor 22 juli 2005 kunnen deelnemen als leiding, IST'er (International Service Team) of als CMT'er (Contingent Management Team).

Waar?

De 25th World Scout Jamboree gaat door in SaeManGeum te Zuid-Korea. De Jamboree gaat door op een drooggelegd waddengebied dat volop in ontwikkeling is. Het doel van de Zuid-Koreaanse regering is om hier een duurzame stad te ontwikkelen vlakbij de prachtige natuur. Hier zullen de deelnemers aan de Jamboree verschillende activiteiten kunnen doen i.v.m. scouting wereldwijd, STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Math), duurzaamheid, cultuur, tradities, adventure en veel meer!

Wanneer?

De Jamboree vindt plaats van 1 t.e.m. 12 augustus 2023.
Maar er is meer dan deze 12 dagen! Zo kan je kennis maken met jouw Unit (36 leden + 4 leiding) en je voorbereiden op het grote avontuur in Zuid-Korea!
•    2 weekends met jouw Unit, om het ijs te breken, plezier te maken en samen te dromen over de Jamboree
•    Een Minicamp met het volledige Belgische contingent, zodat je weet hoe het eraan toe gaat op een Jamboree
•    Een voorreis in Korea om ons gastland te ontdekken
•    De World Scout Jamboree in Zuid-Korea!

De exacte datums van vertrek op voorreis en terugkeer naar België zijn nog niet bekend. Voorzie dus geen andere activiteit/reis in de periode van 24 juli 2023 tot 15 augustus 2023.

Prijs?

Aan dit prachtige verhaal hangt helaas ook een prijskaartje... De deelnameprijs voor het Belgische contingent is 3.500 euro. Deze dient in schijven betaald te worden en bevat alle kosten (weekends, transport, voorreis, Jamboree, goodies, ...). Een speciaal opgericht solidariteitsfonds zorgt er voor dat ook de armere landen zoveel mogelijk vertegenwoordigers kunnen sturen.

Info en inschrijven

Wil je meer weten over de Jamboree? Neem dan snel een kijkje op de website van het Belgisch contingent. De inschrijvingsperiode loopt van 1 september 2021 tot 1 december 2021.

2023 world jamboree