De 7 redenen waarom jij mee wil op Jamboree!

massabijeenkomst van internationale scouts

In augustus 2023 trekken we met een Belgische delegatie naar de 25ste editie van de wereldjamboree in... *tromgeroffel* Zuid-Korea. Exotisch! Geweldig! Ongezien! Twijfel je om mee te gaan? Dan staan er voor jou 7 redenen om je als de bliksem in te schrijven op het menu. Smullen!

Voulez-vous euh... Jamboree?

Jamboree is dé gelegenheid om je talenknobbel te trainen. Iedereen kan wel een mondje Engels... Maar tussen de scouts en gidsen uit maar liefst 160 verschillende landen, zit er vast iemand die jou een wat exotischer woordje kan leren. Openingszinnen in het Zweeds? Een spelletje spelen en español? Of misschien heb jij wel zin om een groepje Amerikanen te verrijken met jouw lokale dialect? Binnenkort klappen ze vloeiend Vloms in Zuid-Korea!

Nieuwe vrienden in Vlaanderen? Die maak je in Zuid-Korea. Toch?

Voor vertrek maak je alvast kennis met je 'unit'. Dat is de groep van 36 leden en 4 leiding met wie je samen op avontuur gaat in Zuid-Korea. De kans is groot dat jullie elkaar nog vaak toevallig tegen het lijf zullen lopen op onze Vlaamse gronden, tijdens HO of zo. Of wie weet raken jullie wel zo goed bevriend dat jullie gewoon expres afspreken?

Fiks vakantieplekjes voor later

... Daarnaast leer je ook massa's mensen uit andere landen kennen. En vrienden uit verre oorden vormen hét perfecte excuus om hen te bezoeken. Globetrotters met wanderlust: 't is het moment om te netwerken!

Zomer 2023 volplannen? Awel, ja.

Wat is er beter dan een scoutskamp? Inderdaad: twee scoutskampen. Als je je inschrijft voor Jamboree, ga jij dus gewoon lekker twee keer op kamp. Eén keer met je eigen scouts en daarna met je Jamboree-unit. Klinkt als een knalzomer.

Benieuwd hoe scouting er in andere landen uitziet?

Blijkbaar ziet scouting er in andere landen helemaal anders uit dan bij ons. Zo zijn gemengde scoutsgroepen (meisjes en jongens samen) eerder een uitzondering, en weten ze niet overal wat een 'totem' is. Interessant, hé? Zin om op zoek te gaan naar meer gelijkenissen en verschillen? Op Jamboree zitten we allemaal samen en ontdek je hoe ieder land 'scouting' zelf invult.

Op kamp met 50.000

Kan je je daar iets bij voorstellen, 50.000? Da's meer volk dan er in pakweg Turnhout woont. Zot! Zo veel enthousiastelingen en gepassioneerde scouts tezamen zorgen vast voor een geweldige sfeer. Daar wil je toch wel een stukje van proeven, niet?

't Is gewoon de kans van je leven

Eerlijk: hoe vaak denk jij in je leven naar Zuid-Korea te (kunnen) reizen? Als je mee op Jamboree gaat alvast één keer. In een veilige scoutsomgeving met een spetterend programma nog wel. Een unieke ervaring die je altijd bij zal blijven. Gewoon doen!

Inschrijven kan vanaf 1 september tot 1 december.

Ontdek Jamboree