Jinstek, reuzeplek!

Gpoepje lachende gidsen

Het jaarthema, dat is meer dan een slogan alleen. Het inspireert leden en leiding om - je raadt het al - een jaar lang rond een bepaald thema te werken. Een thema dat ons als scouts en gidsen allemaal aanbelangt. Veel jins worden volgend jaar zelf leiding, dan is het aan hen om het jaarthema uit te dragen. Dus waarom laat je ze nu al niet beginnen? Jins en het jaarthema in zes tips!

TEKST: Sanne Baeten (ploeg Jins)

Overal spelen

Een plek om te spelen, die vind je overal. Fiets eens rond of haal een old school kaart boven. Alle gebruikelijke speelstekken mag je al doorstrepen. Maar met wat overblijft, steek je een zot spel in elkaar. Denk aan een schattenjacht of moordmysterie, waar elke plek naar de volgende leidt. Van de bibliotheek naar de tuin van je buren naar het lokaal van de fanfare. Wie weet ontdekken de jins zelfs verdoken plekjes in de buurt?

Schakel je sociale kaart (vrienden, familie ...) in om tips te geven of een stiekeme rol te spelen in het spel. Zo kan je de jins als opdracht geven om doorheen de dag foto’s te nemen van allerlei personen: iemand in een paars joggingpak, een muzikant op de fiets ... Je handlangers verplaatsen zich in hun outfit over het speelterrein en maken het spel extra bijzonder.

Van de sporthal tot het woonzorgcentrum: verruim je horizon en vraag eens lief of je er mag spelen met die schattige jins.

Altijd spelen

Als jintak heb je waarschijnlijk allerlei soorten activiteiten. Een geldactie, voorbereiden van buitenlands kamp, oefenen op leiding zijn ... Er zit veel in een jinjaar, maar spelen, dat kan altijd! Laat al die andere dingen niet in de weg staan van een onvergetelijk laatste jaar lid zijn. Plan voldoende ‘gewone’ activiteiten in, zo voelen jins hoe leuk dat eigenlijk is, spelen!

Ook in de andere activiteiten kan je een spel verweven. Enkele voorbeelden:

• Laddercompetitie doorlopend in de leefweek
  • 'Gotcha' met opdrachten tijdens een geldactiviteit
  • Korte kapoenenspelletjes als pauze bij de opbouw van een evenement
  • Sluipspel in een stadcentrum op buitenlands kamp
  • 'Ik ben een banaan' op de trein
  • ….

Een eigen plek

De scouts, het is vaak een tweede of derde thuis. Zeker jins vormen een hechte groep, waar ze hopelijk helemaal kunnen thuiskomen. Heb je een eigen lokaal voor de jins? Laat ze het dan samen knus inkleden. Met foto’s van hun jaren als lid, knuffels van totems of oude filmposters. Geef hen een klein budget om bij de kringloopwinkel coole accessoires te kopen en meer is er niet nodig!

Geen eigen lokaal? Je kan ook een weekend starten met het slaaplokaal pimpen. Kies een item dat je op buitenlands kamp ophangt op elke plaats waar je slaapt. Zo duidt iets onnozel als een vlaggetjesslinger aan dat je jins daar thuiskomen. Je kan ook een stapje verder gaan en samen bespreken wat dat betekent, een eigen, veilige plek. Zo kom je vanzelf tot enkele afspraken om als groep gelukkig samen te leven.

Een andere plek

Overal spelen, dat betekent dat andere mensen dit ook merken. In het beste geval vinden ze dat alleen maar leuk, zo’n spelende bende pubers. De muziek die tijdens een feestje wat luider gaat, gewoonten in het buitenland waar we ons niet van bewust zijn, verloren stratego-kaartjes die achterblijven in het bos,... Al dat jeugdig enthousiasme kan al eens voor overlast zorgen.

Dus is het aan ons om dat tot een minimum te beperken. Leer je jins hoe belangrijk het is om contact te leggen met je omgeving. Laat ze de buren uitnodigen voor hun jinfuif, een actie doen voor de inwoners van je kamplocatie ... Want leave no trace is meer dan alleen je afval opruimen!

Handen uit de mouwen

Spelen in het groen, dat zit in ons DNA! Hoeveel groen is er in jouw omgeving? Je kan als goede daad de natuur een handje helpen. Enkele ideeën:

• Vergroen je eigen terrein: plant struiken of bomen of  zaai een bloemenweide.
  • Start een actie 'tegelwippen': haal wat stenen uit de grond en plant geveltuintjes bij iedereen die intekent.
  • Ga een dag helpen op een beheersdag van je lokale Natuurpunt-afdeling of andere natuurvereniging.
  • Plant een boom! Het boomweekend is net achter de rug, maar nog tot eind februari worden in heel Vlaanderen nieuwe bossen aangeplant. Hoor bij Natuurpunt, BOS+, de bosgroepen of andere verenigingen of je een boompje kan bijdragen.

Handen om mee te bouwen

Vijf ideeën om met het jaarthema aan de slag te gaan met je jins. Waarom zelf al het werk doen? Geef je jins de eerste Over & Weer van het jaar of de visietekst van het jaarthema en laat ze zélf een actie in elkaar steken. Zo slaag je meteen twee vliegen: bijleren over het jaarthema én een goede groepsopdracht! En daarom is jinleiding soms ook heel erg chill.

Meer spelinspiratie?

Duik in de spelendatabank!