Tijd om dat zotte sjoridee éindelijk uit te voeren!

sjorring dromenland

Het staat als een (sjor)paal boven water: scouts zijn sjorkampioenen. Het zit in onze genen. Van in elkaar geflanste togen tot bruggen, reuzenraden en glijbanen. Wij maken ze zelf. Niets zo mooi als een perfect gelegde kruissjorring, toch? Dáár wordt een scout pas blij van.

Nog iets waar wij goed in zijn als scout: dromen. Daarom combineren we de twee voor het jaarthemaweekend, dat plaatsvindt in het weekend van 23 en 24 april.

Schreeuw je sjor!

Wat is het plan? Dat groepen(,gouwen, districten, ploegen) samenkomen om aan een zotte, next level sjorconstructie te werken. Heb je al lang een groots sjoridee? Altijd al een glijbaan willen sjorren, maar is het er nooit van gekomen? Halen jullie je sjorpalen enkel vanonder het stof tijdens het kamp? Grijp je kans. Tijd voor een goei dagske sjorren.

Wat ga je sjorren?

Een reuzenrad, waterglijbaan, gigantische ijskraam (mét ijsjes), een kerk met zelfgeknutselde glasramen … Hieronder doe je alvast wat inspiratie op. Niets is te zot of vergezocht in dromenland. Teken je idee alvast uit op de droomfiche. Voorbereiding en veiligheid blijven belangrijk, zeker bij grote constructies.

Tent vol talent

Soms heb je gewoon van die mensen die hun timmermanssteek telkens maar weer op de losse balk maken. Eerlijk: niet iedereen is een sjortalent. En da’s helemaal oké. Ook als we dromen van een concept met een constructie als basis. Want een fantasierijke sjorring gaat verder dan onberispelijke kruissjorringen leggen.

De sjortalenten kunnen sjorren, terwijl de creatievelingen versiering en inkleding voorzien. Of een kapoen kan perfect een balk vasthouden die een jonggiver vastsjort. Zo kunnen ze al van dichtbij meevolgen hoe het moet. In de scoutstent vol talent heeft iedereen een taak die bij hen past. Andere vacatures kunnen bijvoorbeeld zijn ...

• Een coördinator of eindverantwoordelijke,
  • materiaalmeester,
  • architecten van de sjorconstructie,
  • sjormasters (die het ook nog eens goed kunnen uitleggen),
  • creatieve knutselaars,
  • iemand die permanent de waterpas vasthoudt (zeer belangrijk),
  • logistiek talent (hoe ga je al die balken verplaatsen?),
  • aanstekelijke enthousiastelingen en middagdipbestrijders,
  • verpleging met een mooie EHBO-koffer. Splinters zijn onvermijdelijk,
  • team catering. Want vieruurtjes zijn verplicht.

Speel op veilig

Dit zou geen artikel van Scouts en Gidsen Vlaanderen zijn als we niet even zouden verwijzen naar de Speel Op Veilig. Niet zonder reden, dat weet je wel. Lees het even door, want voor sommige activiteiten, zeker als we het over technieken hebben, is er een minimumleeftijd.

• Bij werken op hoogte zorg je ervoor dat iedereen voorzien is van de nodige (goedgekeurde) beveiliging.
  • Het werkt veiliger (en sneller) om de zijkanten van een toren of andere hoge constructie plat op de grond te maken en vervolgens recht te trekken.

Meer tips, tricks en manieren om het zo veilig mogelijk te maken op jaarthemaweekend, lees je ook in de publicatie Grote Sjorconstructies en in het techniekendossier in de Over & Weer van februari 2022. Ook vind je hier enkele topvoorbeelden en inspiratie.