Sterke groep, sterke examens!

Twee scouts houden een touw in de lucht

Examens, deadlines ... Veel jins worstelen zich er in december door. Activiteiten staan in die periode meestal in het teken van ontspannen en stoom afblazen, maar waarom ook niet van groepsvorming? Want voelen dat je er niet alleen voor staat, is keibelangrijk! Vijf ideeën voor groepsproof examenactiviteiten.

De samenchallenge

Geef je jins op specifieke de opdracht om op bepaalde dagen hetzelfde te doen: fruitsla maken, in je scoutstrui naar school, 10 minuten dansfeestje, verkleed studeren ... De foto’s en filmpjes die worden doorgestuurd, zorgen vanzelf voor een gevoel van verbondenheid!

Stoeptour

Organiseer een wandeling of fietstocht langs alle huizen van je jins. Elke jin voorziet hun favoriete hapje of drankje en lievelingsspel. Zo leer je elkaar meteen beter kennen! Voor je vertrekt, schrijft iedereen met krijt een bemoedigende boodschap of compliment op. Motivatie om de volgende dag er weer in te vliegen!

Verwennerijsjes

Jawel, verwennerij meets ijsjes! Kaarsjes in het lokaal, rustige muziek, meer kussens en dekens dan punten op je examens ... De setting is er, de feel good snack ook. De activiteit: je kan gaan voor een klassieker als samen film kijken of geef er eens een twist aan.

• Just Dance: één iemand ziet het scherm, de rest moet nadansen.
  • Speel open}kaart, het scouteske kennismakingsspel.
  • Pictionary, Codenames, of andere spelletjes met woorden. Gebruik gewoon de scoutsvariant - Scoutnames - gemaakt door ploeg Jins!
  • Laat je jins op een grote poster geblinddoekt tekenen waar ze nog van dromen tijdens de rest van het scoutsjaar.

Fakkeltocht

Lichtjes in de duisternis, letterlijk met een fakkel- of zaklampentocht. Koppel er een wandelende speeddate aan voor diepere kennismaking en geef onderweg enkele opdrachten. Draai een zeil om terwijl je er allemaal op staat. Iedereen moet over een touw geraken. Of steek een plein over met maar x voeten en y handen. Ik zeg ploeg, jij zegt werk. PLOEG!

Escape room

Intussen een klassieker, met een reden! Steek een escape room in elkaar, of hoor eens bij andere groepen voor een leuke versie. Nog toffer: kleed het in een zot thema in en laat je leden verkleed komen als een personage. Steek er ook voldoende doe-opdrachtjes in, want die arme hersenen draaien al overuren.

Meer spelinspiratie?

Duik in de spelendatabank!