Nieuwe vzw-regels

Dunne Bertha

De vzw-regels veranderden in 2019: nieuwe vzw’s moeten hier meteen aan voldoen, bestaande vzw’s hebben tijd tot 1 januari 2024. Ontdek hier de belangrijkste (veranderde) regels.

Definitie van een vzw

"Een vereniging wordt opgericht bij overeenkomst tussen twee of meer personen, leden genaamd. Zij streeft een belangeloos doel na in het kader van één of meer welbepaalde activiteiten die zij tot voorwerp heeft. Zij mag rechtstreeks noch onrechtstreeks enig vermogensvoordeel uitkeren of bezorgen aan de oprichters, de leden, de bestuurders of enig andere persoon behalve voor het in de statuten bepaald belangeloos doel. Elke verrichting in strijd met dit verbod is nietig."

In de oude wetgeving moest je minstens met drie personen zijn om een vzw op te richten; nu is twee voldoende. Het bestuursorgaan moet minstens uit drie personen bestaan, tenzij er slechts twee leden zijn.

De oude wetgeving sprak over een maatschappelijk doel, dit is vervangen door belangeloos doel. In de statuten moet je een 'precieze omschrijving van het belangeloos doel dat de vzw nastreeft en de activiteiten die zij tot voorwerp heeft' kunnen terugvinden. Vage doelstellingen zijn verboden. Elke vzw zal een afweging moeten maken hoe gedetailleerd activiteiten worden opgenomen in de statuten.

Een vzw mag alle activiteiten verrichten, van welke aard dan ook. Winst maken mag, maar enkel in functie van het belangeloos doel. Let op, te veel winst maken is geen goed idee. Dat kan grote gevolgen hebben, zowel voor jouw groep als voor Scouts en Gidsen Vlaanderen!

Bestuursorgaan

Het bestuursorgaan is de nieuwe naam voor de raad van bestuur.

Het is nu wettelijk mogelijk om schriftelijk (op afstand) besluiten te nemen, als er eenstemmigheid is. Een fysieke bijeenkomst is dus niet altijd meer noodzakelijk, tenzij de statuten deze mogelijkheid uitsluiten voor bepaalde besluiten.

Algemene vergadering

De oproepingstermijn wordt verhoogd van 8 naar 15 dagen.

Tenzij de statuten het anders bepalen, hebben alle leden van de algemene vergadering gelijk stemrecht.

Bestuursorgaan en algemene vergadering

Sinds 2019 mag het aantal leden van de algemene vergadering gelijk zijn aan het aantal bestuursleden. Om een goed bestuur en een gezonde controle mogelijk te maken, raadt Scouts en Gidsen Vlaanderen aan om meer leden in de algemene vergadering dan in het bestuursorgaan te hebben.

Micro, kleine & andere vzw's

De recente wetgeving maakt onderscheid tussen micro-, kleine en andere vzw's. In de praktijk vallen ondersteunende vzw's bijna altijd onder de categorie micro-vzw. Die heeft minder boekhoudkundige verplichtingen en minder vereisten voor de jaarrekening.

Jaarrekening

Een micro-vzw mag een aangepast microschema gebruiken voor de jaarrekening. De jaarrekening moet ingediend worden bij de ondernemingsrechtbank binnen 30 dagen na de goedkeuring door de algemene vergadering.

Vertegenwoordiging naar derden

Het bestuursorgaan vertegenwoordigt de vzw. De statuten kunnen echter aan één of meerdere bestuurders de bevoegdheid verlenen om de vzw alleen of gezamenlijk te vertegenwoordigen. De statuten kunnen aan de vertegenwoordigingsbevoegdheid ook beperkingen aanbrengen, maar niet ten aanzien van derden. Een gewoon lid of een medewerker van de vzw kan de vzw dus niet zomaar rechtsgeldig vertegenwoordigen. Het bestuursorgaan moet hiervoor een aparte specifieke volmacht opmaken.

Intern reglement

De term 'huishoudelijk reglement' werd vervangen door het 'intern reglement'
Het intern reglement kan nu door het bestuursorgaan uitgevaardigd worden, als dat statutair voorzien is.

Een intern reglement én elke wijziging moet aan de leden meegedeeld worden. De statuten moeten verwijzen naar de laatst goedgekeurde versie van het intern reglement.

Gewest van de zetel

De statuten moeten enkel het gewest vermelden. Dat heeft twee grote voordelen: het bestuursorgaan mag de zetel wijzigen (indien statutair toegelaten) én voor een adreswijziging binnen hetzelfde gewest heb je geen statutenwijziging meer nodig (en dus ook geen publicatie in het Staatsblad).

Openbaarmakingsformaliteiten

Alle documenten en publicaties van de vzw moeten volgende gegevens vermelden:

• naam van de vzw en rechtsvorm,
  • nauwkeurige aanduiding van de zetel van de vzw,
  • het ondernemingsnummer,
  • het woord rechtspersonenregister (of afkorting RPR), gevolgd door:
    • de vermelding van de rechtbank van de zetel van de vzw,
    • het e-mailadres en de website van de vzw (als die er is),
    • (en als dat het geval is, moet vermeld worden dat de rechtspersoon in vereffening is).