Racisme

Welpen in het bos

Racisme hoort niet thuis in de maatschappij en dus ook niet binnen scouting. Daarom stelde Scouts en Gidsen Vlaanderen een visietekst en een actieplan op.

Weg met racisme

Scouts en Gidsen Vlaanderen wil een plek zijn waar alle kinderen en jongeren zich welkom voelen, zichzelf kunnen zijn en zich kunnen ontplooien. Er is geen plaats binnen de jeugdbeweging voor racisme. Ook niet voor onbedoeld en onbewust racistisch denken, zoals vooroordelen of bepaalde uitspraken.

De aanpak? Scouts en gidsen gaan in gesprek en hebben een open houding. Zo zorgen we ervoor dat racisme verdwijnt uit het jeugdwerk. Dat betekent ook dat scouts en gidsen slachtoffers steunen en dat ze optreden tegen alle vormen van racisme.

Aan de slag!

Handig, Jeugdwerk Tegen Racisme ontwikkelde een toolbox vol nuttige tips en methodieken om racisme en discriminatie bespreekbaar te maken en aan te pakken. Van kapoenen tot jin, van luchtig tot verdiepend.

Kom je toch in contact met ongepast gedrag? Reageer! Bijvoorbeeld op deze manier.