scouts en gidsen poserend in allerlei vormen van het scoutsuniform
Divider Divider Divider

Het scoutsuniform

Een scouts of gids herken je aan zijn of haar uniform. Draag je uniform met trots en toon dat je deel uitmaakt van de beweging. Voel je verbonden, maar durf ook je eigen touch toevoegen.

Wat is het uniform?

Het scoutsuniform bestaat voor alle leden en leiding uit een aantal basisstukken, ideaal om in te ravotten: een beige hemd, bruin-groene trui en groene korte of lange broek of rok. Voor zeescouting is er telkens een blauwe variant.

Kapoenen hebben geen voorgeschreven scoutsuniform, maar alle stukken zijn ook in kapoenenmaten beschikbaar. Welpen en kabouters kunnen een groene pet dragen.

Het scoutsuniform kan je kopen in de Hopper-webwinkel of in één van onze Hopper-winkels. Ook de kentekens en patrouillelintjes vind je bij Hopper.

Elke scoutsgroep heeft een groepsdas, een das met een eigen kleurencombinatie. Zo kan je aan de das zien bij welke groep een scout of gids hoort. Een groepsdas kan je bij je eigen groep kopen.

Afspraken

Elke groep maakt eigen afspraken over welke uniformstukken verplicht zijn voor welke leeftijdstak en welke kleur(en) hun groepsdas heeft. Of welke kentekens op het hemd (moeten) hangen en of ze een eigen T-shirt of sweater aanbieden.

Scouts en Gidsen Vlaanderen ziet leden en leiding graag in een verzorgd scoutsuniform. Hoe het scoutsuniform wordt gedragen, sober of frivool, maakt niet uit. Het blijft speelkledij, al te streng zijn hierover is dus niet nodig.

Het officiële scoutsuniform is uitsluitend te koop via onze Hopper-winkels en soms ook tweedehands te verkrijgen via de groep.

Tweedehands scoutsuniformen

Sommige groepen hebben een eigen verdeelsysteem voor tweedehands uniformen. Informeer bij de (groeps)leiding wat de mogelijkheden zijn.

Veelgestelde vragen

Hopper is het merk van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Bij Hopper vind je winkels en jeugdverblijven. Winkels met een aanbod persoonlijk kampeermateriaal (zoals wandelschoenen, slaapzakken en rugzakken), maar ook groepsmateriaal (tenten en kookgerief). En natuurlijk ook het officiële uniform. Op de jeugdverblijven is iedereen welkom om te logeren of een dag te vergaderen midden in het groen. Ideale groepsaccommodatie voor jeugdbewegingen en scholen, maar ook voor elke vereniging of avontuurlijke groep vrienden of familie.

Ontdek Hopper.

Meer veelgestelde vragen