Onderhoud je kabelbaanpakket

Kochten jullie met de groep het kabelbaanpakket van Hopper Winkel? Volgde iemand van de leiding de vorming Kabelbanen bij ploeg Technieken? Check! Dan vind je hier de handleiding en tips voor het onderhoud. Veiligheid eerst!

Lees de handleiding

Lees eerst grondig de handleiding voor je met het kabelbaanpakket aan de slag gaat. Druk hem af wanneer je een kabelbaan opbouwt, dat is verplicht.

Controleer de materiaallijst voor je aan de kabelbaan begint. Ontbreken er onderdelen? Gebruik het pakket dan niet! Bijbestellen kan via Hopper Winkel.

Onderhoud je kabelbaan in 5 stappen

1. De veiligheidshaak van de loopkat moet soepel openen en sluiten. Zonder extreme kracht erop uit te oefenen dus. Smeer het met een siliconenspray en berg het vochtvrij op.
  2. Smeer alle mechanisch bewegende onderdelen van de sjorband in met siliconenspray. Als de bewegende delen droog zijn, zal het metaal snel roesten. Geroest materiaal is minder soepel en dus minder bruikbaar!
  3. Hebben jullie last van ongedierte in je materiaalkot? Berg alles op in een kist zonder openingen, zeker het touw, de zitzak, de klimbroekjes en de leeflijnen. Ongedierte kan je materiaal onherstelbaar vernielen.
  4. Alles goed nakijken voor elk gebruik is dus essentieel. Tip: hang de touwen, klimbroekjes en leeflijnen omhoog aan haken, zo kan je ze makkelijker inspecteren.
  5. Werken jullie met klimbroekjes? Bestel dan extra doorsteektriangels via mail bij Hopper.  Zo vermijd je dat de ophanglijn doorscheurt door de wijkende koordenrem. En gebruik een musketon. Zo ben je zeker dat de wijkende koordenrem goed gemonteerd is. Dat is extra veilig.

Elke kabelbaanactiviteit moet begeleid worden door minstens twee begeleid(st)ers waarvan er minstens één de vorming Kabelbanen volgde bij ploeg Technieken.

Vraag hier je vorming aan