Techniekenvorming aanvragen

Leiding maakt knopen

Zin om je technieken te verbeteren? Ploeg Technieken helpt je graag met vormingen over sjorren, oriëntatie, materiaal, vuur, messen, bijlen of zagen en kabelbanen.

Pionieren

Waarvoor dient een paalsteek? Hoe maak ik een kruissjorring die niet meteen loskomt? Hoe zorg ik ervoor dat alle patrouilleleden comfortabel aan de kamptafel kunnen zitten?

Wat? We leren jullie vier sjorringen en zes basisknopen aan en passen we ze toe bij een aantal constructies.
Hoelang? De vorming duurt een hele dag. Een halve dag kan ook, maar dan is de vorming beperkter.
Extra? Op aanvraag kunnen we extra’s aan je vorming toevoegen zoals minipionieren, sierknopen of splitsen en grommers.

Mes, bijl & zaag

Hoe herken ik een goede bijl? Welke messen zijn toegelaten in België en Europa? Hoe voorkom ik dat mijn jonggivers zich kwetsen bij het zagen?

Wat? We bekijken de wetgeving, het veilig gebruik en onderhoud van messen, bijlen en zagen.
Hoelang? De vorming duurt een halve dag. Ze kan uitgebreid worden naar een volledige dag voor meer details en meer oefening.
Extra’s: Op aanvraag kunnen we extra’s aan je vorming toevoegen zoals messen of bijlen slijpen, zaagtanden rechtzetten, klieven, bijlstelen vervangen of takelingen op bijlstelen zetten.

Vuur & woudloperij

Waarom lukt het me niet om vuur aan te maken met een schraper? Hoe maak je een goed vuur om op te koken? Hoe kan ik koken zonder pot of pan?

Wat? We leren je op verschillende manieren vuur maken, leggen de vuurdriehoek en de vuurtypes uit en tonen verschillende kooktechnieken op open vuur. Natuurlijk proberen we enkele gerechten uit.
Hoelang? De vorming duurt een halve dag.

Oriëntatie

Hoe hou ik mijn stafkaart vast? Waar is het Noorden?

Wat? We leren je kaartlezen, kompas schieten en verschillenden tochttechnieken.
Hoelang? De vorming duurt een halve dag.
Extra's: Op aanvraag kunnen we extra’s aan je vorming toevoegen zoals cartografie, scouts RISK en oriëntatie apps.

Materiaal

Wat? De materiaalvorming is specifiek voor materiaalmeesters. Je krijgt allerlei hints en tips voor het materiaalkot.
Hoelang? De vorming duurt een halve dag en kan je alleen aanvragen voor district of gouw.

Kabelbanen

Hoe span je de kabelbaan goed op? Met hoeveel personen kan je de kabelbaan afgaan?

Wat? Dit is een verplichte vorming om het kabelbaanpakket van Hopper te mogen opstellen en gebruiken.
Hoelang? De vorming duurt een hele dag en kan je alleen aanvragen voor een district of gouw.

'k Vraag het aan - die techniekenvorming

Veelgestelde vragen

Hopper is het merk van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Bij Hopper vind je winkels en jeugdverblijven. Winkels met een aanbod persoonlijk kampeermateriaal (zoals wandelschoenen, slaapzakken en rugzakken), maar ook groepsmateriaal (tenten en kookgerief). En natuurlijk ook het officiële uniform. Op de jeugdverblijven is iedereen welkom om te logeren of een dag te vergaderen midden in het groen. Ideale groepsaccommodatie voor jeugdbewegingen en scholen, maar ook voor elke vereniging of avontuurlijke groep vrienden of familie.

Ontdek Hopper.

Meer veelgestelde vragen