Scouting wijkt uit

Leiding en kinderen uit de buurt spelen op een pleintje. Op de voorgrond staat een grote Uitwijker-koffer met spelmateriaal in.

Scouting wijkt uit is een experimentele vorm van scouting. Scouts en gidsen trekken naar pleintjes met spelmateriaal om daar op een scouteske manier te spelen met kinderen en jongeren uit de buurt.

Waarom wijkt Scouts en Gidsen Vlaanderen uit?

Scouting wijkt uit haalt scouts en gidsen uit hun lokaal en stuurt ze op avontuur. Om de kinderen en jongeren in hun buurt te ontmoeten, waar ze zich thuisvoelen.

Als leiding leer je hier veel van: improviseren, je begeleidingshouding aanscherpen en bijleren van de kinderen en jongeren zelf. Je laat kinderen en jongeren zo ook kennismaken met de scoutsmethode en je bezorgt ze een onvergetelijke namiddag!

Zo werkt het:

• Scouts en gidsen zoeken naar pleinen en parken waar veel kinderen en jongeren spelen: het zijn vaak multiculturele buurten, met veel jonge (en kansarme) gezinnen.
  • Scouts en gidsen werken samen met organisaties die actief zijn in de buurt (buurthuis, sportverenigingen of jeugdwerk) en bekijken samen wat er in de buurt leeft en beweegt.
  • Scouts en gidsen nemen spelmateriaal mee, geordend volgens thema: sport, knutselen, spel en verkleden en fantasie.
  • Scouts en gidsen trekken naar het plein van onze keuze en beginnen te spelen met de kinderen en jongeren die daar zijn.
  • Scouts en gidsen evalueren hun activiteit, eventueel samen met de organisatie met wie werd samengewerkt.

Naast de kinderen en jongeren wil Scouts en Gidsen Vlaanderen ook hun ouders bereiken. Vaak is het jeugdwerk ook voor hen onbekend: ze weten niet dat het aanbod bestaat, waar het is of wat het inhoudt. Bij een koffie of een thee geef je hen alle informatie.

Let wel: scouting wijkt uit is geen wervingscampagne. Doorstromen naar jouw groep is geen prioriteit. Spel en plezier staat centraal, met een pedagogische inslag. Kinderen en jongeren proeven van scouting zonder dat ze hun vertrouwde omgeving moeten verlaten. Hopelijk worden een aantal drempels uit de klassieke werking wat kleiner.