Open Kamp

Zes jongeren van alle leeftijden zitten op een bankje.

Open Kamp is een scoutskamp voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren. Ze hebben vaak niet de kans om naar de jeugdbeweging te gaan. Echte scoutskampen, een beetje anders, maar erg leuk en waardevol.

Wat zijn Open Kampen?

Open Kampen zijn scoutskampen voor kinderen en jongeren uit kansarme gezinnen, de jeugdzorg of asielcentra. Deze kinderen en jongeren zijn vaak niet aangesloten bij een jeugdbeweging. Open Kampen worden meestal in augustus georganiseerd per gouw (sommige gouwen werken samen).

De wekelijkse werking is niet voor iedereen haalbaar. Veel maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren zijn wél enthousiast voor een scoutskamp op maat, zonder dat ze lid moeten worden van een scoutsgroep tijdens het jaar.

Open Kamp, een echt scoutskamp!

Open Kampen zijn echte scoutskampen vol leuke activiteiten, kamperen, samenleven en grenzen verleggen.

Wat is dan het verschil met een ander scoutskamp? Op een Open Kamp kennen de leden elkaar nog niet. Ze hebben geen scoutservaring. De leiding leert de leden pas vlak voor het kamp kennen op huisbezoek en ontmoet hen maar enkele weken voor het kamp. Voor leden is op kamp gaan dan ook intenser: van intensere eerste indrukken tot intenser enthousiasme.

Word leiding bij Open Kamp!

Wil jij ook leiding worden bij Open Kamp? Goed idee! Het is een verrijking voor jezelf als persoon maar ook als leiding. Je leert experimenteren met leiding geven aan kinderen die je pas kent. Je leert sneller grenzen kennen en ervaart de drempels voor kinderen en jongeren om naar de scouts of op kamp te gaan.

Heb je een hart voor kinderen en jongeren? Heb je ervaring in het jeugdwerk? En zin om samen met andere enthousiastelingen een Open Kamp in elkaar te steken? Pak dan maar al je koffers voor een Open Kamp!

Goesting gekregen? Laat het weten aan je districtscommissaris of stuur een mailtje naar ploeg Diversiteit of neem rechtstreeks contact op met Open Kamp in jouw regio via deze kaart.