Allemaal op Jintro!

Een groep leiding, eentje in een rolstoel, vult een bushok en poseert, duim omhoog, met het Jintrobord.

Ken je Jintro al? Een meerdaagse vorming, vol plezier voor jins, loodsen of laatstejaars leden.

“Ik ben enorm graag leiding, maar zou zo geld geven om me nog eens lid te voelen”

Kwinten Hendrycks, Scouts en Gidsen Hever-Schiplaken

Op Jintro ontdekken jins, loodsen en laatstejaars leden hun talenten op een speelse manier en gaan ze naar huis met een nieuwe lading zelfvertrouwen. Een tweede scoutskamp, beter wordt het niet! Joyce, Kwinten en Sander - drie leiding van drie verschillende groepen -  vertellen hoe zij hun jins overtuigen om zich in te schrijven. Want Jintro, da’s genieten en groeien!

Je kan er grenzeloos jezelf zijn en ontdekken. Wie zegt er nu nee tegen een extra jinkamp?!

Sander Ceuppens, 77ste Sint-Paulus Edegem

Je jins prikkelen om op Jintro te gaan, doe je zo!

1. Op Jintro maak je vrienden (of vind je liefjes)
    Zijn jouw jins sociale vlinders? Vertel ze dat Jintro de kans is om nieuwe (scouts)mensen te leren kennen. Met al die coronashizzle is dat niet simpel. Je vormt er een groepje met jins van over het hele land die vanzelf vrienden worden. Keileuk om hen daarna tegen te komen op Herfstontmoeting. Wie weet houden je leden er zelfs een nieuw lief aan over!
  2. Stuur ze op scoutesk avontuur
    Door de zotte activiteiten en uitwisseling met andere jins, worden ze helemaal ondergedompeld in scouting. Zalig! Als lid kan je maar één keer op Jintro. Laat je leden dus genieten van een week spelen en in het onbekende duiken voor ze leiding worden. Dankzij Jintro kunnen ze echt alles uit hun laatste jaar als lid halen!
  3. Eigen ervaring?
    Ging je zelf op Jintro of een andere vorming? Vertel erover! Of speel een spelletje dat je daar hebt leren kennen. Zo geef je het beste beeld. Nog nooit op vorming geweest? Het is nooit te laat om zelf alsnog op cursus te gaan. Zo heb je toch een gelijkaardige ervaring om met elkaar te delen.
  4. Voor je jins met jeukende dansbenen
    ‘s Avonds komen de verschillende groepjes samen om nog een kleine activiteit te doen of meteen een feestje te bouwen. Jintro is dan ook het perfecte medicijn tegen knaldrang!
  5. Schrijf samen in!
    Alleen gaan is voor sommigen best spannend. Laat je leden zich dus samen inschrijven, bijvoorbeeld meteen na de activiteit. Op cursus zelf word je verspreid over verschillende groepjes, dus je zit niet met je hele groep samen. Zo heb je een toffe balans tussen nieuwe vrienden maken en je amuseren met oude maten!
  6. Geld is geen probleem
    Of dat zou het toch niet mogen zijn! Jintro kost €110 euro all-in, plus wat je ‘s avonds drinkt in de bar. Niet goedkoop, maar vaak betaalt de gemeente een deel terug. Vraag eens na bij de jeugddienst hoeveel je kan terugkrijgen. Vormt dit nog een drempel? Mail dan naar vorming@scoutsengidsen.be, en samen zoeken we naar een oplossing op jouw maat!

“Wat de gemeente niet bijlegt, betaalt onze scouts. Zo is op vorming gaan gratis voor alle leden en leiding!”

Joyce Bosmans, Scouts en Gidsen Tervant