Kabouters en (zee)welpen, wie zijn ze?

Welpen en hun favoriete leider

Een (zee)welp of kabouter is tussen 8 en 11 jaar en zit meestal in het 3e, 4e of 5e leerjaar. Kabouters en welpen hebben veel energie. Spelen staat centraal in hun leefwereld. Ze bouwen graag kampen, verzinnen geheime talen en halen kattenkwaad uit. Hun vrienden zijn belangrijk.

Fysieke ontwikkeling

Een welp groeit 1 mm per week, krijgt elk jaar 3 tanden bij en wordt elke week 5 gram zwaarder. Kabouters en (zee)welpen staan vaak te popelen om te tonen wat ze kunnen. Ze tasten grenzen af. Ze zijn vaak één brok energie en enthousiasme.

• Toon interesse voor wat ze al kunnen en weten.
  • Geef aan wanneer ze te ver gaan en leg uit waarom. ‘Daarom’ is geen antwoord, want het leert hen niets.

Sociale ontwikkeling

Kabouters en welpen vinden en voelen van alles, maar niet iedereen praat er graag over.

Kabouters en welpen kunnen het belang van de groep vooropzetten. Ze beginnen het verschil te kennen tussen goed en kwaad. En weten dat ze zich isoleren als ze altijd valsspelen of enkel hun eigen zin doen. Je kan misschien ook al enkele leidersfiguren zien ontstaan. Kabouters en welpen beginnen zich soms ook te meten met elkaar.

Vriendschappen zijn belangrijk maar soms van korte duur. Er ontstaan clubjes en bendes die soms, maar niet noodzakelijk, samenvallen met de nesten.

• Neem welpen serieus, ook al vind je dat ze overdrijven.
  • Wees zelf open en eerlijk over je gevoelens en moedig je leden aan om dat ook te doen. Leer hen nieuwe dingen ontdekken en uitproberen. Maar respecteer hun grenzen.

Kennis

Kabouters en (zee)welpen fantaseren graag, maar je kan hen niet meer alles wijsmaken.
Ze begrijpen de basisprincipes van gezelschapsspelen. Ze weten dat ze hun beurt moeten afwachten en kunnen spelregels onthouden. Spelen mogen ingewikkelder en uitdagender worden.

• Speel zelf mee, maak hun avonturen groter. Zo groeit het enthousiasme.
  • Meng fantasie met een stevige scheut (absurde) humor en je kabouters en welpen laten zich maar al te graag nog eens meevoeren in een verhaal.

Seksualiteit en relatievorming

Bij kabouters en welpen worden de verschillen tussen jongens en meisjes duidelijker. Ze zijn soms verlegen tegenover elkaar. Sommige (derdejaar) kabouters en welpen komen stilaan in hun puberteit, ook dat kan voor spanning zorgen.

Ook bij kabouters en welpen kunnen al koppeltjes ontstaan. Handjes vasthouden of een kus op de wang geven kan al eens gebeuren. Toch vinden nog veel kabouters en welpen dat vies.

• Benoem activiteiten niet als ‘voor jongens’ of ‘voor meisjes’.
  • Zijn er koppeltjes? Of word er een kus gegeven die wordt onthaald door ‘bah!’? Ga het gesprek aan! Tip: gebruik het spel (N)iets mis mee als inspiratie.