Nesten

welpen met een welpenpet die tegen een houten muur staan

Welpen en kabouters worden onderverdeeld in groepjes, zogenaamde nesten, waarin ze leren samenwerken. Een warm nest geeft structuur en een veilig gevoel. Goede nesten zorgen ervoor dat er minder kliekjes en pestproblemen zijn. Ontdek hier hoe je met nesten aan de slag kan.

Aan de slag met nesten

Nesten zijn ideaal om kabouters en welpen te leren samenwerken. Laat elk nest samen een taak of opdracht uitvoeren.

Nesten kunnen een snelle manier zijn om groepjes in te delen bij een spel. Let wel op dat je dat niet te vaak doet, zodat alle leden elkaar kunnen leren kennen.

Plan enkele keren per jaar een nestenvergadering, waarbij elk nest in samenspraak met de leiding beslist hoe ze de middag invullen. De leiding verdeelt zich dan over de nesten om de verschillende activiteiten te leiden of te ondersteunen.

Je kan voor elk nest een bepaalde leid(st)er aanduiden. Dan heeft elke kabouter of welp een eigen aanspreekpunt.

Wist je dat ploegwerk een van de basispijlers is van scouting? Ontdek meer basispijlers!

Nestleid(st)ers

In sommige groepen heeft elk nest een van de derdejaars leden als nestleid(st)er. Zij zijn een soort peters of meters die mee in het oog houden waar de anderen hulp kunnen gebruiken en of ze zich thuis voelen. Een nestleid(st)er kan de taak krijgen om zijn nest aan te voeren bij het kiezen van een nestkreet, maar niet om toezicht te houden tijdens het vrij spel.

Nestkleur

Veel groepen benoemen de nesten aan de hand van kleuren. Bij Hopper Winkel kan je nestdriehoekjes krijgen in verschillende kleuren. Die kunnen een plek krijgen op het uniform, zodat leiding en leden meteen zien in welk nest iemand zit.

Tips voor de perfecte nestverdeling

• Al te grote groepen kunnen in de jungle moeilijk samenblijven. Zes tot acht leden per nest is dus genoeg.
  • Eerlijk verdelen is een must in de jungle. Maak alle groepjes ongeveer even groot, met evenveel jongens en meisjes en eerste-, tweede- en derdejaars.
  • Junglevriendschappen kunnen sterk zijn. Haal bij de nestverdeling niet alle vrienden uit elkaar, want dan loop je het risico dat de leden een hekel aan de nesten krijgen. Probeer iedereen bij een vriend of vriendin in te delen.
  • Respecteer de jungledemocratie. Geef je leden inspraak bij de samenstelling van de nesten.