Aan de slag met kabouters en welpen

Een welp en een kabouter lopen al lachend naar de camera toe.

Wat kunnen kabouters en welpen al? Wat zijn typische uitdagingen? Of topactiviteiten? En waarin verschillen ze van de andere takken? Ontdek hier wat je kan verwachten van kabouters en welpen.

Dit doe je met kabouters en welpen!

Engagement

Kabouters en welpen hebben bij de kapoenentak kunnen proeven van wat scouting is. Ze nemen het spel van scouting een tikje serieuzer. Ze leggen hun belofte af, dragen een uniform en zijn er trots op. Derdejaars kunnen een rol spelen in het opvangen van jongere takgenoten.

Tip: Gebruik het kabouters- en welpenpaspoort om te werken aan engagement.

Dienst

Individueel en in groep leren ze dingen doen voor anderen. Stilaan passen ze dit ook buiten scouting toe, bijvoorbeeld thuis.

Tip: Moedig je kabouters en welpen aan om mee te helpen tijdens het opruimen van een activiteit of geef hen kleine taken tijdens het weekend of kamp.

Medebeheer

Kabouters en welpen kunnen aan de hand van methodieken hun mening geven. Als leiding luister je en sta je open voor spontane inspraak.

Tip: Hou een raadsrots met je kabouters en welpen

Ploegwerk

In kleine groepjes voelen kabouters en welpen zich geborgen. Zo leren ze samenwerken.

Tip: In nesten leren kabouters en welpen samenwerken.

Zelfwerkzaamheid

Kabouters en welpen krijgen de kans om te experimenteren en te ontdekken. Met lukken en mislukken. Ook in de nesten leren ze zelfstandigheid.

Tip: Laat je kabouters en welpen al eens proeven van technieken. Leer ze een basistechniek en laat ze experimenteren. Ontdek bijvoorbeeld wat een leuke kampen ze maken met sjortouw en wat takken.

Gezocht: inspiratie

Op zoek naar spelinspiratie voor kabouters en (zee)welpen? Ontdek leuke spelen in de spelendatabank.

Op naar de spelendatabank