Vlotte eetmomenten, hoe doe je dat?

Welpen zitten aan gesjorder tafel te eten op kamp

Hoe kan je zorgen voor structuur en rust tijdens eetmomenten? Ontdek de tips.

Etenstijd? Voor velen hét moment op kamp waar ze uren naar uitkijken. Veel spelen? Veel honger. Toch zijn er kinderen en jongeren voor wie de eetmomenten juist stressvol zijn. Denk bijvoorbeeld aan leden met ASS die moeilijkheden ondervinden op vlak van eten of mensen met een eetstoornis. Hieronder vinden jullie enkele tips en thema’s waarmee je aan de slag kan gaan om de eetmomenten gezelliger en vlotter te maken!

Veilig gevoel bij eetmomenten

Eten op kamp kan heel stressvol zijn voor een lid. Nieuwe omgeving, nieuwe groep, nieuwe gewoontes. Dit kan effect hebben op hoe het kind gaat eten. Zorg daarom voor een structuur en een veilig gevoel tijdens de eetmomenten. Via onderstaande tips kan je met je groep werken aan dit veilige gevoel bij eetmomenten.

Tip 1: Hou regelmaat in de eetmomenten

Zorg ervoor dat de maaltijden altijd ongeveer op hetzelfde moment vallen, en op dezelfde locatie plaatsvinden. Dit zorgt voor voorspelbaarheid, wat rust kan geven voor sommige leden. Bij jonge kinderen kan je ook best ervoor zorgen dat ze niet te laat moeten eten. Als het eetmoment op een later moment in de avond valt, kunnen de leden al te moe zijn om te eten en lastig worden.

Tip 2: Zorg voor een aangename sfeer tijdens het eten

Sommige kinderen hebben moeite met drukte en veel prikkels. Zorg er dus voor dat de eetmomenten niet al te druk zijn. Probeer dus muziek, toneeltjes of uitbundig geroep te vermijden.

Tip 3: (w)eten of juist niet (w)eten

Het kampmenu op voorhand doorsturen, lijkt voor sommigen misschien niet zo belangrijk. Voor anderen kan dit nochtans rust geven om op voorhand te weten waarmee hun gamel elke dag gevuld wordt. Wat ook kan helpen is weten hoe het eten gemaakt wordt en wat de ingrediënten zijn. Ga daarom eens met je jongste leden langs bij de foeriers tijdens het koken en leg hen uit wat er gebeurt.

Merk je dat veel van de leden niet graag groenten eten? Mix dan de groenten in soep of in de spaghettisaus of bied fruit aan tijdens het vieruurtje. Want vitamientjes zijn toch wel echt belangrijk om goed te kunnen ravotten hé.

De invloed van autisme op eetmomenten

Autisme is een spectrum. Dit wil zeggen dat het in verschillende vormen bestaat, waar de moeilijkheden op verschillende domeinen kunnen liggen. Eten en eetmomenten zijn hier een voorbeeld van. Sommige mensen met ASS ervaren hier moeite mee, andere niet. Pols dus zeker eens bij het lid, de ouders of opvoeders of dit een moeilijkheid is. Indien dit een moeilijkheid is, kan je je inzetten voor twee dingen. Je kan zorgen voor voorspelbaarheid in routine in tijd, ruimte en handelingen tijdens eetmomenten. Zorg dat je ongeveer op vaste uren eet, in dezelfde ruimte, en eventueel met vaste plaatsen. Probeer ook zo veel mogelijk prikkels te beperken. Dit kan je doen door geen muziek of toneeltjes te doen tijdens het eten, een aparte tafel of een koptelefoon voorzien en bijvoorbeeld de kookpotten op aparte tafels te zetten. Hang zeker ook het menu op een zichtbare plaats op!