Moeilijkheden met eten

Leiding schept eten op op kamp

Wat kan er allemaal  moeilijk lopen of mislopen met eten en eetmomenten binnen scouting?

Eten en eetmomenten zorgen voor sommige leden voor stress. Niet weten wat je gaat eten of hoe laat, bijvoorbeeld.. Het kan dus nodig zijn om binnen je groep even stil te staan bij de eetmomenten en eetgewoonten. Denk hier bijvoorbeeld aan de invloed van autisme op eten, leden die niets lusten, eventuele eetstoornissen of -problemen.

Heb je hier als groep nog niet echt bij stilgestaan of wil je hiermee aan de slag gaan maar weet je niet zo goed hoe je dit kan doen? Gebruik het stappenplan hieronder als inspiratie.

Stap voor stap komen we er!

Stap 1: Denk zelf eens na over op welke momenten eten - in de brede zin - komt kijken. Denk hier zeker ook aan de communicatie en cultuur rond eten, eetgewoonten en zelfbeeld. Maar ook aan de momenten waarop je samen zit om te eten of tijdens welke activiteiten er eten bij komt kijken. Wees je er van bewust dat eten en eetmomenten niet vanzelfsprekend zijn voor iedereen.

Stap 2: Haal dit onderwerp en je bedenkingen aan op een groepsraad of binnen een (werk)groepje in je groep en denk samen na over welke acties je kan ondernemen om te werken aan een veilige eetomgeving en eetcultuur. Als je niet weet hoe je hiermee aan de slag kan gaan, kan je gebruik maken van onderstaande vraagjes om het gesprek op gang te brengen:

1. Hoe verlopen onze eetmomenten? Zijn deze rustig en gestructureerd of zien we wel hoe deze lopen?
  2. Wat doen we als een lid niet lust wat de foeriers maken?
  3. Hoe praten onze leden onderling over eten, zelfbeeld en hun lichaam? Hoe praat leiding hierover onderling of waar de leden bij zijn?
  4. Wat als een kapoentje helemaal niks eet?
  5. Doen wij (veel) activiteiten waar de nadruk ligt op eten?
  6. Weten we wat voor onze leden of medeleiding als stressvol of triggerend ervaren kan worden op vlak van eten en zelfbeeld en hoe we hiermee om kunnen gaan? Hoe kunnen we op voorhand hierover in gesprek gaan met het lid en de ouders?

Stap 3: Stel een plan op om te gebruiken tijdens de moeilijke momenten. Dit moeten geen grote stappen zijn. Kleine acties kunnen voor leden al een wereld van verschil maken! Het feit dat je ermee aan de slag wil gaan, is op zich al een grote stap naar een nog meer gezellige en fijne groep!

Spelen met of zonder eten?

Scouting da’s ravotten, spelen, plezier maken en vuil worden! Zalig toch?! Bij sommige activiteiten ligt de nadruk meer op vuil worden dan bij andere. Denk hier dan bijvoorbeeld aan een vettig dagske, een overgang, een voedselgevecht of als opdracht tijdens een activiteit iets vies moeten eten. Of is iedereen er wel comfortabel mee om een rauw ei met de mond door te geven? Kunnen we geen andere opdrachten geven dan vuile mengsel te moeten eten? Wees je hierbij dus ook bewust van verspilling en zoek ook naar alternatieven om vuil te worden dan met voedsel.