Wat als een lid weinig lust?

Leden aan tafel op hun zomerkamp

Mag je een lid verplichten alles op te eten? Waar trekken we de grens met de hoeveelheid opties van menu's? Deze tips helpen je op weg.

Net voor het vertrek tweedaagse zie je een gids die met moeite een witte boterham opeet. Of een kapoentje wil al twee dagen lang geen boterhammen eten bij het ontbijt en middageten. Je wil natuurlijk dat je leden voldoende eten om goed te kunnen ravotten, maar je vindt het moeilijk om een lid te dwingen om een bepaalde hoeveelheid te eten. Het kan soms moeilijk zijn om als leiding elke maaltijd je bezig te houden met deze situaties. Hieronder vind je enkele tips om deze momenten en situaties makkelijker te maken.

SOS, één van mijn leden lust niks

Als leiding bepaal je de algemene regels en structuur van de eetmomenten. jij beslist waar, wat en wanneer de leden eten.  De leden zelf bepalen hoeveel ze eten. Kinderen kunnen zelf goed inschatten of ze honger hebben of niet. Ga ook in gesprek met hen en maak enkele afspraken indien het eten wat moeilijker loopt. Bespreek met hen wat de verwachtingen en regels zijn aan tafel en tijdens de eetmomenten binnen jullie groep.  Lust het lid een bepaalde groente niet? Dan moet die het niet opeten. Je mag wel aanmoedigen om te proeven! Ben je bezorgd dat het lid niet genoeg eet om actief mee te kunnen doen doorheen de dag? Dan kan je altijd eens in gesprek gaan met het lid om eventueel enkele afspraken te maken over het eten.

Aan de slag aan tafel

Oké, het is tijd om aan tafel te gaan. We weten ondertussen wat de algemene principes zijn maar soms kunnen enkele tips nog altijd welkom zijn:

Tip 1: Help de leden groeien aan tafel

Jij kan als leiding de eethouding en -gewoontes van je leden helpen groeien. Dit doe je door ervoor te zorgen dat de maaltijden gestructureerd verlopen, het eten gevarieerd is, en dat de eetmomenten gezellig zijn. Praat hier zeker eens over met de foeriers voordat het kamp begint! Een veilige en rustige eetomgeving waar leden zich op hun gemak voelen, kan al veel doen aan de eetgewoontes van een kind.

Tip 2: Moedig aan om te proeven

Moedig je leden aan om alles te proeven. Doe dit niet op een dwingende manier, het bord moet niet leeg. Begin met een kleine portie op te scheppen voor het lid om te proeven. Een vol bord is weinig aantrekkelijk voor een kind dat geen grote eetlust heeft. Weten hoe het eten gemaakt wordt, kan ook helpen voor een kind om iets te proeven.

Tip 3: Geef aandacht aan positief eetgedrag

Probeer leden die zich niet gedragen aan tafel zoveel mogelijk te negeren en aandacht te schenken aan positief gedrag. Ga hoogstens na de maaltijd discreet in gesprek met het lid over je verwachtingen aan tafel en je eventuele bekommernis. Vertrek vanuit wat jij ziet en waarom je bezorgd bent.

Tip 4: Afleiding

Zie je iemand die moeite heeft met eten? Leid deze persoon af van het eten.  Praat in de plaats over wat jullie straks gaan doen, over jullie favoriete film of tv-programma …. Hierdoor gaat de aandacht van het eten dat ze niet zo lekker vinden naar iets dat ze leuk vinden.

Ik denk dat er meer speelt dan niks lusten

Wat moet je doen wanneer je denkt dat er meer speelt dan gewoon ‘niet veel lusten’? Je merkt bijvoorbeeld dat een lid weinig eet en negatief is over het eigen zelfbeeld. Je wil er wel een gesprek over aangaan en kijken wat jij voor die persoon kan doen, maar je weet niet zo goed hoe je dit aanpakt. Weet dat een luisterend oor al enorm veel kan betekenen. En als die persoon er niet over wil praten, kun je niet meer doen op dat moment.

Wil je hierover praten met de ouders/opvoeders van het lid? Spreek dan vanuit een bezorgdheid naar het lid toe en spreek over dingen die je hebt waargenomen. Probeer termen zoals 'eetstoornis' te vermijden.

Vind je het moeilijk om dit gesprek aan te gaan? Op deze webpagina vind je tips om een moeilijk gesprek te voeren.
Heb je nood aan meer ondersteuning? Kijk dan op de website van Eetexpert, voor eet- en gewichtsproblemen, of neem contact op met een stafmedewerker bij Scouts en Gidsen Vlaanderen. Zoek zeker ook binnen je eigen groep naar iemand waarbij je terecht kan als het even te veel wordt!