Illustratie uit boek Jungle-avonturen van Shanti en Mowgli
Divider Divider Divider

Start to jungle book

Hoe maak je je werking jungle-klaar? Ontdek hier wat je allemaal met het thema kan doen.

Waarom werken met een verhaal?

Daarmee maak je een grote indruk op de ervaring van je kabouters of welpen. Het creëren van gezamenlijke gewoonten en rituelen binnen de tak, zorgt ook voor een gevoel van verbondenheid. Je leden leren uit de ervaringen van de personages in het verhaal. Ze maken hen wijzer, en doen hen groeien.

Het junglethema biedt - naast structuur en een rode draad - tal van andere mogelijkheden voor groepen. Het is een eenvoudig thema om over uit te wisselen met je groepen uit je district, op vorming en op Herfstontmoeting. Daarnaast is er al veel materiaal over te vinden op deze website, in boeken of op het internet. Durf dus gerust eens te gluren bij de buren, want ook FOS Open Scouting en Scouting Nederland gebruiken het thema.

Wat voor activiteit je ook bedenkt, de jungle en al zijn personages komen steeds terug. De rest van de vergadering kun je invullen zoals je zelf wilt.

• Strijden tegen Tabaqui is leuker dan gewoon ‘vechten met een jakhals’.
  • Roep geen ‘kabouters of welpen’, maar roep je horde bij elkaar. Die horde kan een naam uit het verhaal krijgen. Zo heet de horde waarin Mowgli werd opgenomen de Sioniehorde. Door jouw horde een naam te geven, voelen de kinderen zich meteen betrokken bij het verhaal en de plaatsen die daarin voorkomen.