Basissfeer

Welpen aan een kampvuur

De rode draad voor kabouters en welpen? Het Jungleboek! Laat je inspireren en kleed het scoutsjaar helemaal in.

Basissfeer en inkleding

De basissfeer is het fundament voor de takwerking en inkleding, een rode draad waaraan je van alles kan vastknopen.

Veel scoutsrituelen voor welpen spelen zich af in de jungle en zijn gebaseerd op het verhaal in het Jungleboek. Zo komt iedereen bij elkaar als Akela yalahi’ roept, krijgen (zee)welpen inspraak op de raadsrots en leven ze in nesten.

Kinderen tussen 8 en 11 jaar houden erg van eigen rituelen en gewoontes die anderen niet kennen. De gezamenlijke gebruiken binnen de tak creëren een gevoel van verbondenheid. De ervaringen van de personages in het verhaal kunnen je leden ook wijzer maken en doen groeien.

Elke week naar de jungle?

Je hebt pas echt een basissfeer als je er in de loop van het jaar geregeld naar verwijst. Dat kan met junglespelen, een weekend of een belofteviering in het junglethema, junglenamen voor de leiding, rituelen bij het openen en afsluiten van de vergadering of het kabouter- en (zee)welpenpaspoort.

Helemaal opgaan in de jungle? Perfect! Af en toe ergens anders naartoe? Nog beter! Een goed evenwicht is belangrijk. Als je enkel junglenamen voor de leiding gebruikt of alleen tijdens de belofte over beren, panters en wolven begint, verdwalen je leden tussen de lianen. En als jullie elke week in de jungle vertoeven, kunnen zij halverwege het jaar misschien geen beer meer zien. De jungle moet kunnen groeien tijdens het jaar, maar variatie is even belangrijk.

Een beregoed middel om je te onderscheiden in de jungle? De kabouter of (zee)welpenpet, in het (bos)groen en het (zee)blauw