Twee structuurvrijwilligers knuffelen

Feedback is een cadeautje. De titel van een goed boek voor de ene, en een zweverige slogan voor anderen.

Maar wat is feedback nu eigenlijk?

We verstaan feedback vaak verkeerd. We denken vooral aan moeilijke/negatieve/kritische boodschappen. Maar da’s niet helemaal juist. (Daar is trouwens verbindende communicatie een veel nuttiger instrument voor.)

Maar wat is het dan wel?

Feedback betekent letterlijk de weerkaatsing van een uitgezonden bericht. Zoals de sonar van een vleermuis. Feedback is dus gewoon het benoemen van het effect van gedrag van anderen.

Feedback is nuttig om bespreekbaar te maken wat het effect van iemands gedrag op jou was. Zo kan die persoon de keuze maken om dergelijk gedrag te herhalen, of juist te veranderen.

Feedback met positieve gevoelens hebben vaak een motiverend en waarderend effect als je ze uitspreekt. Zeker als de persoon deze gevoelens deelt.

Feedback met negatieve gevoelens kunnen een hele waaier reacties met zich meebrengen.

• Begrip – berouw – spijt
  • Weerstand – verzet – onbegrip

Je hebt geen impact op hoe de feedback aankomt. Laat staan op wat iemand met de feedback doet. Duidelijk en eerlijk zijn over je intentie om de feedback te geven kan helpen om dit beter verteerbaar te maken. Zie ook verbindende communicatie.

Hoe bouw je feedback goed op:

Er wordt wel eens gedweept met volgende stapjes. En dat voelt zeer gekunsteld aan. Maar het helpt wel om feedback onder de knie te krijgen.

• Ik zie (waarneming)
  • Ik denk (interpretatie)
  • Ik voel (emotie)
  • Ik doe (eigen handelen)

Je vult telkens deze zinnetjes kort aan.

Naarmate je meer ervaring hebt, kan je deze boodschappen op een natuurlijke manier in je praten verwerken.

Meer weten over verbindende communicatie?

Volgende stappen van de vrijwilligerscyclus