De 'levensloop' van een vrijwilliger (leiding, groepsleiding of structuurvrijwilliger) binnen een organisatie, bestaat uit de periode waarin hij of zij daar een functie vervult. Bij Scouts en Gidsen Vlaanderen zien we dat als een cyclus. Omdat mensen zichzelf telkens verder ontwikkelen binnen de grenzen van zijn capaciteiten, competenties en behoeften.

Deze levensloop bestaat uit verschillende fases. Per fase lees je de definitie, enkele invulvragen en verder nog een paar tips of suggesties. Maar ga er vooral zelf mee aan de slag!

Dit sjabloon is bedoeld voor leidinggevenden (en hun ploeg), om vrijwilligers aan te moedigen, langer te houden, beter te motiveren en kwaliteitsvol te ondersteunen.

De levensloop van een vrijwilliger