Introductie

Structuurvrijwilligerster komt aan op de verbondsraad

Herinner jij je nog de eerste keer dat je als vrijwilliger ergens kwam? Vond je dat spannend? Of was dat eerder vingers in de neus?

Als je vrijwilligers ondersteunt zijn die eerste momenten interessant om goed op te volgen. Gebruik die eerste maanden om een nieuwe vrijwilliger goed mee te pakken in alles.

Herinner jij je nog wanneer je de eerste keer als vrijwilliger ergens kwam? Vond je dat spannend? Of was dat eerder vingers in de neus?

Als je vrijwilligers ondersteunt, zijn die eerste momenten interessant om goed op te volgen. Gebruik die eerste maanden om een nieuwe vrijwilliger goed mee te pakken in alles.

Checklist

  • Zit je vrijwilliger in alle facebookgroepen,  mailinggroepen, messengergesprekken, whatsappconversaties, discordgroepen ...?
  • Weet de vrijwilliger wat die moet doen?
  • Weet de vrijwilliger hoe dat met onkosten zit? Wat wordt terugbetaald en hoe?
  • Weet de vrijwilliger hoe hij of zij op de vergadering geraakt?
  • Werd je vrijwilliger geïntroduceerd bij de andere vrijwilligers?
  • Zijn de andere vrijwilligers geïntroduceerd bij de vrijwilliger?
  • Kent je vrijwilliger de planning?
  • Weet je vrijwilliger waarvoor elke vergadering dient? Hoe er vergaderd wordt? Hoe punten besproken kunnen worden? Wat de rol is van de vrijwilliger?
  • Weet je vrijwilliger hoe laat jullie vergaderen en of jullie al dan niet samen eten?

Gebruik de driehoek proces – procedure – product om alle eigenheden van de functie van de vrijwilliger in kaart te brengen.

  • Product: doelen en verwachtingen, resultaten …
  • Procedure: de hulpmiddelen, manieren, gebruiken en gewoontes …
  • Proces: de mensen, het netwerk …

Weetje: structuurrijwilligers betalen het lidgeld voor hun functie bij het verbond. Hun groep zal dus geen factuur ontvangen voor hen, mochten ze daar nog ingeschreven zijn. De vrijwilliger krijgt zelf de factuur in de bus. Je hoeft dus niet dubbel te betalen.

Volunteer satisfaction

Voor de theoretici onder jullie is het interessant om een uitstapje te maken naar het volunteer satisfaction model. Dat is een model dat de motivatie van vrijwilligers in kaart brengt. Dat toont ons hoe we diepere motivatie van mensen kunnen aanboren.

Ook dit kan je gebruiken om het inwerktraject van een vrijwilliger uit te stippelen. In het begin is namelijk taakvoldoening zeer belangrijk. En ook de energie die de vrijwilliger haalt uit het netwerk en de mensen rondom.

Volgende stappen van de vrijwilligerscyclus

Ben je geholpen met deze info?