Heroriëntatie

Vrijwilliger zittend in een kampeerstoel

De juiste scout of gids op de juiste plaats.

Na een (zelf)evaluatie beseft de vrijwilliger dat er een nieuwe opportuniteit klaarligt om te ontdekken. Of misschien dat de verwachtingen en ambities elders liggen. Dat een ander team de talenten ook of beter kan gebruiken.

De juiste scout of gids op de juiste plaats. Talentgerichte zelfwerkzaamheid staat voorop. Wie het schoentje past, trekke het aan. Binnen het verbond zijn er ontzettend veel opportuniteiten. En voor iedereen is er wel een plaatsje. Maar had je zelf al nagedacht of de SIS iets is voor jou? Of ploeg veiligheid op Herfstontmoeting?

Ontdek hier al onze vrijwilligersvacatures

Of mail gewoon naar een ploeg, gouw of werkgroep

Wanneer heroriëntatie opdringt

Het loopt niet lekker. Het botert niet. Een mismatch in profiel, verwachtingen … Maar er is nog wel energie. Misschien komt iemand gewoon in een andere ploeg beter tot zijn recht. Ga op tijd het gesprek aan!

Vrijwilligers die vooral vanuit intrinsieke motivatie en vrijwillige tijd een engagement opnemen willen we vooral in hun kracht zetten en waarderen. Maar eigenlijk doe je die vrijwilliger daar geen plezier mee als die vooral een mismatch ervaart. Het zorgt voor vooral onderhuidse spanning en frustratie.

Als je vanuit zelfevaluatie kan vertrekken dan is dat altijd beter. Maar soms komt daar niet het verhoopte resultaat uit. Neem zelf op tijd de koe bij de horens.

5 tips bij moeilijke boodschappen

• Slecht nieuws direct op tafel leggen, niet rond de pot draaien.
  • Gebruik de feedbackregels of verbindende communicatie.
  • Keur nooit de persoon af maar benoem het gedrag.
  • Blijf het goede zien en benoemen.
  • Sta achter je beslissing.

Blijf wel in de steunende rol zitten. Ga samen met de vrijwilliger op zoek naar een andere manier om diens engagement in te vullen. Bied zorg. Leg contacten.