Opvolging

Structuurvrijwillger luistert aandachtig

.. oftewel coaching. Wat  is dat? Maar vooral, hoe doe je dat?!

Wat is coaching?

Coachen houdt in dat je een medevrijwilliger, medewerker, collega, team ... helpt persoonlijke of werkgerelateerde doelen te verwezenlijken. Je helpt de ander (de coachee) leren en groeien. Je spreekt zelfreflectie aan en het zelfsturende vermogen. En daagt de coachee uit om zelf nieuwe perspectieven te zoeken.

Uitgangspunten bij coachen:

• ‘JA’: coachee moet akkoord gaan, anders is er geen leerklimaat.
  • Oplossingsgericht: blijf niet hangen in het probleem, zoek samen naar oplossingen.
  • Gelijkwaardigheid: oordeel niet als coach, je staat op de zelfde voet als je coachee.
  • Eigenaarschap: laat de verantwoordelijkheid bij de coachee, jij bent enkel de coach.
  • Tijd: haast je niet naar goede (standaard)oplossingen, laat tijd en aandacht voor de coachee.
  • Aanvaarding: laat fouten toe, bij jezelf en bij je coachee.

Een coach moet geen expertise te hebben over de inhoud van het probleem van de coachee.

Hoe doe je dat, coachen?

Basisprincipes

Als coach probeer je een open, geïnteresseerde houding aan te nemen.

• Wees nieuwsgierig, leef je in .
  • Gebruik open vragen (zo weinig mogelijk ja/nee-vragen).
  • Maak plezier, het moet allemaal niet té serieus zijn.
  • Toon waardering voor je coachee.
  • Neem je tijd: stilte is de beste vraag!
  • Vat af en toe samen wat je hoort, parafraseer.
  • Pas op met advies geven: je eigen schoen past niet noodzakelijk voor een ander.
  • Laat de coachee zelf doelen stellen.
  • Wees niet suggestief (je eigen interpretatie aftoetsen kan wel).

Non-verbale communicatie is ook heel belangrijk. Neem als coach een ‘SOFTEN’-houding aan:

• Smile
  • Open
  • Forward lean
  • Touch
  • Eye contact
  • Nod

GRROW-model

Een coachingsgesprek bestaat uit meerdere fases. Je kan een gesprek gemakkelijk opbouwen aan de hand van het GRROW-model. Dit model beschrijft de verschillende fases van een coachingsgesprek. Bij elke fase zijn er typische vragen die je als basis van het gesprek kan gebruiken.

Goal: Wat wil je? Welk probleem wil je aanpakken? Met welk resultaat? Waar wil je naartoe?

Reality: Wat is er nu? Waar zit het grootste probleem? Wat zijn voelbare en zichtbare hindernissen?

Resources: wat doe je in andere situaties dat je hierbij zou kunnen helpen? Wanneer lukt het wel? Wie kan je helpen?

Options: Wat zou je kunnen doen? Wat nog? Wat zijn andere opties? Welke aanpak zou verrassen?

What to do, Who, When: Wat ga je doen? Voor welke optie kies je? Wat zijn de criteria? Sta je er 100% achter? Wat zou maken dat je er wel 100% achter staat? Wanneer onderneem je stappen?

Tijdens het coaching is het heel belangrijk om het doel (Goal) eerst helder te krijgen, anders heeft het geen zin om door te gaan naar de volgende fases.

Coaching leer je vooral door te DOEN. Hou het GROWW-model in de buurt als je de eerste keren oefent. De verschillende fases volgen, lijkt in het begin misschien niet echt natuurlijk, maar na een tijdje zal je voelen dat je dit gewoon wordt.

Meer weten?

Het structurenteam organiseert enkele keren per jaar een ‘avondje coaching’ voor structuurvrijwilligers die hun coachingskills willen oefenen. Laat gerust weten als je geïnteresseerd bent of vraag om een Avondje coaching op maat voor jouw gouw/ploeg/… .

Coaching komt ook aan bod tijdens basisweekend hoofdanimator en op instructeurscursus

Volgende stappen van de vrijwilligerscyclus