Veelgestelde vragen - zoekresultaat

Andere

Ben je op zoek naar info voor je spreekbeurt? Neem dan zeker een kijkje bij Over Scouts en Gidsen Vlaanderen. Daar vind je info over het uniform, maar ook over scouts in het buitenland en de geschiedenis. Veel succes!

Hopper is het merk van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Bij Hopper vind je winkels en jeugdverblijven. Winkels met een aanbod persoonlijk kampeermateriaal (zoals wandelschoenen, slaapzakken en rugzakken), maar ook groepsmateriaal (tenten en kookgerief). En natuurlijk ook het officiële uniform. Op de jeugdverblijven is iedereen welkom om te logeren of een dag te vergaderen midden in het groen. Ideale groepsaccommodatie voor jeugdbewegingen en scholen, maar ook voor elke vereniging of avontuurlijke groep vrienden of familie.

Ontdek Hopper.

Je lidnummer kan je terugvinden op je lidkaart, op de envelop van de tijdschriften of in de Groepsadministratie. Je kan je lidnummer ook altijd opvragen bij je leiding.

Wanneer het leven duurder wordt en alles meer geld kost, heet dit inflatie. Dan kan de keuze gemaakt worden om te indexeren, zodat de koopkracht van iedereen hetzelfde blijft. Ook als organisatie kan je dit doen. Zo vermijd je dat je meer kosten hebt, maar je opbrengsten niet stijgen. Daarom indexeren we doorgaans jaarlijks het lidgeld.

Een verhoging van het lidgeld is een uitzonderlijke maatregel. Dit is een keuze van de organisatie en staat los van een indexering. Een verhoging van het lidgeld betekent dat er meer inkomsten nodig zijn om dezelfde werking te garanderen, of om meer projecten te kunnen realiseren. Voor het werkingsjaar 2023-2024 werd hiervoor gekozen, aangezien de andere bronnen van inkomsten (zoals subsidies) niet evenredig geïndexeerd worden als de kosten (vb. loonkosten) waardoor de organisatie systematisch negatief draait voor de vaste werking.

Het lidgeld is een grote bron van inkomsten bij Scouts en Gidsen Vlaanderen, naast subsidies. Deze inkomsten vormen samen een pot waarmee we al onze uitgaven proberen te dekken. In grote lijnen gaat het lidgeld hier naartoe:

• verzekeringen (leden, leiding, lokalen, boten, tenten, ..);
  • Over & Weer, Krak? & Boem!;
  • lidgeld wereldkoepels WOSM & WAGGGS;
  • werking ondersteunende vrijwilligersstructuur (districten, gouwen, ploegen), vorming en kwaliteitszorg;
  • personeelskosten voor pers, communicatie, administratie, IT, evenementen, pedagogische ondersteuning en vertegenwoordiging.

Dit is een vereenvoudigde uitleg, het is iets complexer dan hierboven voorgesteld. Meer details en nuances? Stuur een mailtje naar info@scoutsengidsenvlaanderen.be.

Elke jeugdbeweging heeft een andere organisatiestructuur, die elk op zich uniek is. Daarnaast bouwen we elk op onze eigen manier verder op keuzes uit het verleden, waardoor er heel wat verschillen zitten en de vergelijking niet zo gemakkelijk een-op-een te maken is. Zo zijn er keuzes uit het verleden die ervoor zorgen dat andere jeugdbewegingen meer centen uit subsidies ontvangen dan Scouts en Gidsen Vlaanderen, waardoor wij meer van onze kosten dekken door het lidgeld. Of ze hebben een andere vzw-structuur, waardoor ze meer reserves kunnen aanleggen. Complex. Maar wist je dat onze dekking van de verzekering breder en beter is dan die van andere jeugdbewegingen?

Mogelijks is het lidgeld wat hoog voor leden of hun ouders, waardoor het niet evident is om zich in te schrijven op de scouts. Communiceer daarom transparant bij de inschrijvingen, op jullie website en sociale media over volgende zaken:

• Via sommige mutualiteiten kan je een deel van het inschrijvingsbedrag voor lidgeld en kampen terugkrijgen.
  • Ook steden en gemeenten hebben eigen tegemoetkomingssystemen. Neem contact op met je jeugddienst voor meer informatie.
  • Scouting op Maat, de verzameling van kortingen op lidgeld, uniform, weekends en kampen, biedt extra financiële ondersteuning voor zij die het nodig hebben.