Extreem weer op kamp?

givers schuilen voor de felle zon onder een groot karton

Geen nood(weer), want een verwittigde scout is er twee waard.

Hittegolf

• Genoeg drinkwater en watermeloen als vieruurtje, de perfecte combo.
  • Zonnecrème, zonnecrème, zonnecrème!
  • Schaduw, schaduw, schaduw!
  • Spelen met bruine zeep in de zon? Geen goed idee, je krijgt er brandwonden van.
  • Soms geldt een vuurverbod. Check de website van het Agentschap voor Natuur en Bos.
tekenig van een zon die een kaartje schrijft met zonnige groetjes op
Cartoon van een giver met de totem uitgeregende waterhoen die niet meer mee op (regen)kamp mag.

Regenkamp

• Naar waar zou het water stromen bij hevige regenval? Plaats je tenten zo dat de kans op overstroming zo klein mogelijk is. Bouw je tentenkamp nooit op oevers of in een leegstaande rivierbedding.
  • Greppels! Zorg ook voor een ophoping onder de randen van het grondzeil, zodat het water erlangs loopt.
  • Bagage op de grond? No go! Improviseer kleine verhoogjes en hou je koffers droog.
  • Ga slapen in droge kledij <3.

Onweer

• Bliksem? Vermijd vlaktes en alles wat boven de omgeving uitsteekt. Schuil in gebouwen of auto’s of ga gehurkt zitten en maak je zo klein mogelijk.
  • Zet je tent nooit onder een boom. Zo verlaag je de kans dat de bliksem op je tent inslaat.
  • Tentzeil? Aanspannen! Materiaal? Inpakken! Extra stormkoorden spannen is vaak een goed idee.
  • Is er een plek in de buurt waar je kan schuilen tijdens een storm? Zorg voor een goed plan B.

TEKST: Yana Weets
FOTO: Hana Reynaert

tekening van een scouts die zegt: brr... 't is scout!

En zoals altijd geldt de gouden regel: gebruik je gezond verstand!

Meer tips voor leiding in Over&Weer