Help, hoe praat ik met ouders over armoede?

Leden zitten op een gesjorde constructie op zomerkamp

Voor sommige gezinnen is de scouts helaas een financiële zorg. Inschrijvingsgeld, weekends, kampen, uniform, materiaal … Tel maar eens op. Daarom bestaat Scouting op Maat, het fonds dat tegemoetkomt aan dat kostenplaatje. Toch merk je soms dat niet iedereen die het kan gebruiken, dat ook doet.

Wat kan je altijd doen?

1. Vermeld in al je communicatie telkens ‘Scouting op Maat’. Aan alle ouders en elke keer. Telkens opnieuw. Ook op informele momenten.
  2. Stel een aanspreekpunt aan voor alles wat met Scouting op Maat te maken heeft en zorg dat deze persoon zichtbaar aanwezig is voor en na de activiteit.
  3. Geef de mogelijkheid aan ouders om de eerste stap te zetten via een Google Forms.
  4. Sta stil bij mogelijke signalen. Als iemand keer op keer niet of te laat betaalt, vraag dan eens na of ouders graag ondersteuning willen in plaats van de zoveelste reminder voor het inschrijvingsgeld in CAPS LOCK te versturen.
  5. Zorg dat ouders weten welke kosten er nog aankomen doorheen het scoutsjaar.
  6. Werk aan een open houding met interesse, empathie en discretie wanneer nodig.

Hoe ga je het gesprek aan?

1. Als je met ouders spreekt, laat hen dan vertellen en neem het gesprek niet over.
  2. Ga er niet van uit dat deze ouders nooit kunnen betalen. Kijk wat wel mogelijk is. Misschien is een afbetalingsplan een mogelijkheid? Of willen ze voor de volgende activiteit wel de volle pot betalen? Zo laat je ouders in hun eigenwaarde en vergroot je de schaamte niet.
  3. Als ouders niet willen ingaan op het aanbod, is dat ook oké.
  4. Vraag geen bewijzen. Dat de stap gezet wordt, zegt al veel.

TEKST: Lars Dupart en Lotte Debrauwer
FOTO: Fien Wallays