Meet the parents

Leidsters op Herfstontmoeting

Ouders en opvoeders, partners in crime of vergeten bondgenoten? Klagend, helpend of onzichtbaar, je hebt ze nodig. En zij jullie. Want zo'n 500 uur (wilde gok) per jaar geven ze hun dierbare kroost mee aan jullie.

TEKST: Sanne Baeten
FOTO: Wouter Lemoine

Zoals ze zeggen: beter een goede ouder in de hand dan tien in de lucht! Want helpende handen heb je regelmatig nodig: van koks op kamp of weekend over chauffeurs voor alle materiaal tot klussers in je lokaal. Geen paniek, je pakt hen helemaal in met deze Ultieme Tips om Ouders en Opvoeders te Paaien! Kortweg: UTOOP (Hé, dat lijkt op “utopie”, maar dat is het niet!)

• Zorg dat belangrijke info voor activiteiten ook altijd bij ouders terechtkomt: ander uur, extra centjes of materiaal nodig ... Ook bij oudere takken, want zelfs jins zijn al eens vergeetkoppen. Zo vermijd je frustraties of verwarringen waardig aan F.C. De Kampioenen.
  • Een serieus charmeoffensief? Maak met je tak een origineel wenskaartje en schrijf er een persoonlijke boodschap op voor elke ouder.
  • Na enkele jaren kunnen ouders zich al iets voorstellen bij een kamp of een weekend, maar hoe ouder hun kinderen worden, hoe meer ‘speciallekes’ erbij komen: leefweek, helpen op de fuif, buitenlands kamp ... Blijf hen meenemen in jullie scoutsverhaal!
  • Een contente ouder is er twee waard! Organiseer eens een ouderbar waar zij ook hun dansbenen kunnen losgooien. Bijvoorbeeld aansluitend aan een infoavond voor het kamp.
  • Goed om te beseffen: niet alle kinderen hebben ouders (die ze nog zien), sommige hebben een complexe thuissituatie. Ik betrapte me er tijdens het schrijven van dit artikel zelf op dat ik niet goed wist hoe ik ‘ouders’ anders kon formuleren om dit te omvatten. Als er leden zijn voor wie dit het geval is, kan je vragen hoe zij dit zelf omschrijven: begeleider, grootouders, pleeggezin, zorgfiguur ... en dit naast of in de plaats van ‘ouders’ zeggen. Om het voorbeeld te geven*:
  • Niet voor elke zorgfiguur is de scouts zo vanzelfsprekend. Misschien kennen ze jeugdbewegingen (in België) niet of is hun kind nog nieuw. Geef deze zorgfiguren extra aandacht. Sla eens een babbeltje zodat ze makkelijker vragen kunnen stellen.
  • Vrije tijd is vrijblijvend, je moet dus niet 24/7 bereikbaar zijn. Zorg dat zorgfiguren duidelijk weten bij wie ze terechtkunnen voor vragen, via welke kanalen en binnen welke termijn je kan antwoorden. Zitten ze allemaal in een WhatsAppgroep? Spreek dan met de leiding af wie dit opvolgt, zodat geen vragen verloren gaan.
  • Soms zijn er zorgfiguren die je nooit ziet bij (geld)activiteiten. Hou je oog open voor hen. Het kan goed zijn om voor die onzichtbare zorgfiguren een extra effort te doen. Want wie weet zitten zij net zo goed met vragen of willen ze wel eens komen helpen. Een belletje om te vragen of alles duidelijk is in de kampbrief en je bent vertrokken!
  • Laatste toptip voor tiptop contact met zorgfiguren: laat ze zelf eens meespelen! Nodig hen uit om mee te komen met hun kind en toon ze de leukste scoutsspelletjes. Het zal je verbazen hoe competitief sommige volwassenen kunnen zijn! *Dit is een voorbeeld hoe je ermee om kan gaan, kies als groep gerust welke stijl het beste bij je past.

Lees meer in Over&Weer