Say Cheese!

Gpoepje lachende gidsen

Hoe communiceer je met ouders tijdens het kamp?

Ah… kampfoto’s. Niets is leuker dan na het kamp herinneringen ophalen en de zomer herbeleven. Maar wat doet jouw groep met die foto’s tijdens het kamp?

Ouders zien hun kind doodgraag, en willen weten wat het uitspookt, ook op kamp. Daarom is het belangrijk dat jullie als groep op voorhand de verwachtingen scherpstellen. Je kan twee kanten uit: streeft jouw groep Insta-fame na of gaan jullie analoog?

Kampstagram

Niets mis met de ouders elke dag te trakteren op leuke foto’s. Zorg ervoor dat alle ouders toegang hebben tot jullie sociale mediakanalen (niet elke ouder heeft Facebook) en communiceer op voorhand waar ze jullie kunnen volgen. Vergeet ook de GDPR niet. Gaan al je leden (en hun ouders) akkoord dat hun foto’s gepubliceerd worden? Om teleurstelling te vermijden, zorg je er best voor dat iedereen eens op een foto verschijnt. Ga voor knotsgekke groepsfoto’s en fijne sfeerbeelden.

Radiostilte

Je kan het ook over de andere boeg gooien en meedelen dat “geen nieuws goed nieuws” is. Ook dat communiceer je duidelijk naar de ouders. Moedig je leden aan om lekker oldskool brieven te schrijven. Geen nieuws mag dan wel goed nieuws zijn, maar als er echt iets gecommuniceerd moet worden, kan dat zeker. Een zinderende hittegolf of een vieze bacterie in de rivier waarvan ouders hebben gehoord op het nieuws? Laat dan zeker even weten dat jullie nog kerngezond zijn.

Maak van jullie berichtgeving op kamp iets wat bij jullie groep past. Het belangrijkste is dat jullie en de leden plezier beleven. Herinneringen zijn de allermooiste foto’s.

TEKST: Eva Cabuy
FOTO: Ellen Van der Auwera

Meer inspiratie voor leiding in Over&Weer