Supersnelle-megamakkelijke-ongelooflijk-duurzame kamptips

Givers schuppen HUDO op kamp

Ecologie en duurzaamheid op kamp, het is iets waarop je moet letten tijdens je kampvoorbereidingen. Maar veel zaken zijn super simpel en snel gefikst en je maakt er ook écht een verschil mee. Iets met alle beetjes die helpen. Lees snel verder voor supersnelle-megagemakkelijke-ongelooflijk-duurzame kamptips!

1. Een binnenkopper maar altijd een winner: veggiedagen op kamp. Dit hoef je niet eens te benoemen, zo wordt het sneller vanzelfsprekend. Zeg bijvoorbeeld eens “groentelasagne” in plaats van “veggielasagne”.
  2. Lokale en seizoensgebonden fruit en groenten kopen? Een makkie via het nieuwe platform www.boerzaam.be. Hierop vind je heel wat plaatselijke boeren en producenten van vers en gezond voedsel vlakbij jouw kampterrein.
  3. Heb je het vliegtuig écht nodig om op je buitenlandse kampbestemming te komen? Een vlucht van Brussel naar Boedapest doet een heel jaar vegetarisch eten teniet. Met het openbaar vervoer kan je tussenstops maken en meerdere landen of steden ontdekken. En met een gehuurde bus kan je meer materiaal meenemen. Handig!
    Tip: via onze Facebookgroep kan je zoeken naar andere groepen die ook naar jullie bestemming gaan en die de bus (en de prijs) kunnen delen.
  4. Hergebruik je etensresten. Nee, hiermee bedoelen we niet dat je moet herkauwen. Maar maak van de overschot van de groenten van de vorige dag bijvoorbeeld een heerlijk soepje voor bij het tienuurtje.
  5. Kan je niks eetbaars meer maken van je restjes? Misschien kan je ze wel kwijt bij de plaatselijke boer. Of neem een kampkip mee die je etensresten kan verwerken, maar check dan wel eerst de regels hierrond.
  6. Sorteren, sorteren, wie z’n best doet, zal het leren. Hoor bij je kampeigenaar en/of je kampgemeente hoe je dat best doet.
    Tip: maak een recyclageparkje voor je leden, want jong geleerd ...
  7. Duurzaam spelmateriaal? Zeker dat! Gebruik voor waterspelletjes sponzen in plaats van waterballonnen of doe een tentenquiz waarbij je leden het antwoord met een zaklamp in de beker met de juiste kleur schijnen in plaats van papier te gebruiken.
  8. Gebruik biologisch afbreekbare zepen. Nog beter? Verpakkingsvrij (zoals blokzeep)! Zeep je in en spoel je af op zeker 50 meter van een rivier. Zo komt je zeepwater niet rechtstreeks in de rivier terecht. PS: ook tandpasta kan je perfect kopen zonder verpakking.
  9. Graaf je hudo zo ver mogelijk weg van waterwegen (en enkel als je daarvoor toestemming hebt van de eigenaar en plaatselijke overheid) en hang er een vuilzakje bij voor lege wc-rolletjes en menstruatieproducten. Extra goed? Gerecycleerd of bio-afbreekbaar wc-papier gebruiken! Bovendien versnelt een handje zand over je boodschap gooien de afbraak ervan.
  10. Kers op de taart van je kamp? Onvergetelijke kampaandenkens. Ga dit jaar eens voor een duurzaam alternatief in plaats van goedkope brol die je ergens online kocht en wat niemand gebruikt. Of waarom niet gewoon toffe foto’s die je doorheen het jaar hebt getrokken en die je kan ophangen boven je bed?

TEKST: Jopper Bouwens
FOTO: Victor Watté

Ontdek meer over ecologisch kamperen en ecologisch op kamp gaan.

Nog meer kampinspiratie in de nieuwste Over & Weer