Vrolijke, vrolijke studievrienden

Twee leiders achter hun laptop.

Hoe kan je scouts en studeren combineren?

December betekent feestdagen en vakantie, en voor de meesten onder ons (helaas) ook studeren. Sommige zetten dan de scouts op een laag pitje. Maar wat als je studeren en scouts kan combineren? In sommige groepen doen ze het al jaren: samen studeren, samen pauzeren en samen afzien. Want gedeelde smart is halve smart, toch?

Afspraken maken

Om ervoor te zorgen dat er wel degelijk wordt gestudeerd zijn er natuurlijk afspraken nodig. Zorg dat er duidelijkheid is over het gebruik van de lokalen en spreek vaste opruimmomenten af. Je kan 'ter ontspanning' meteen checken of alles nog in orde is. De perfecte studiepauze! Tip: lees zeker de minimumnormen voor een goed scoutslokaal.

Af en toe pauzeren, hé

Daarnaast is het handig om de studeerpauzes duidelijk af te spreken. Wees ook voor jezelf waakzaam dat je je hieraan houdt. Tot slot is het altijd leuk om een overzichtje te hebben van wie wanneer examens heeft, zodat je weet wanneer je succesberichtjes moet sturen. Een beetje extra aanmoediging is in deze periode altijd welkom. Veel succes!

PS: Als je examens tegenvallen, heb je tenminste leukere pauzes gehad dan voor de tv te hangen.

TEKST Bente Van der Schoot
FOTO Fien Wallays