Wat een mysterie...

Groepje leiding bij elkaar

Stel je voor… je vertrekt op vrijdag met je givergroep op weekend. Wanneer je ‘s ochtends wakker wordt, blijkt het geen gewoon weekend te worden maar ben je beland in een heuse film waarin jij de hoofdrol speelt. Elke keuze die je maakt, zal bepalen of je als held uit het verhaal komt (of wint de superschurk?). Let wel op: je bent hier niet alleen. Ook de rollen van de anderen hebben impact op wat jij doet.

Met andere woorden: je bent in een queeste beland. Een queeste is een inlevingsspel met als doel om samen een mysterie op te lossen. Ieder heeft zijn eigen rol en een stukje van de oplossing. Wat jij doet - en ook wat anderen doen - heeft impact op het verdere verloop van het spel. De zoektocht en het spel zijn hierbij belangrijker dan de uiteindelijke oplossing. Neem je leden of je medeleiding mee in de wereld van Peaky Blinders, een laboratorium in China, de Nachtwacht, Roxx of wat dan ook!

Jong ge’queeste is oud gedaan

Jongere leden sleep je al wat makkelijker mee in je verhaal met een kort toneeltje gespeeld door perfect verklede leiding. Geef die zoektocht naar de schat een twist door je met z’n allen te verkleden als echte ontdekkingsreizigers. Leg de kledingstukken al klaar, maar steek in sommige broekzakken en borstzakjes een voorwerp of briefje met geheime opdracht. Laat elk kind een ook voorwerp kiezen uit een grote kist. Wie weet komen jullie wel een obstakel of opdracht tegen waarbij net dat attribuut de oplossing geeft! Zo vindt iedereen z’n eigen inbreng en rol in het spel.

Het vergrootglas dat Olivia heeft gekozen blijkt plots handig te zijn wanneer jullie hele kleine lettertjes ontdekken op de schatkaart. Of de wandelstok van Mohamed zorgt ervoor dat jullie een eendje kunnen opvissen uit een vijver om zo een sleutel te bemachtigen… Die dan weer helpt om de kist die Nora met haar bal uit de boom wist te gooien, te openen. De geheime opdracht van Sem om onderweg drie liedjes in te zetten heeft natuurlijk voor de nodige sfeer en bijval gezorgd.

Jij krijgt een queeste! jij krijgt een queeste!

Maar ook bij givers kan je een queeste gebruiken om je leden net dat tikje enthousiaster te krijgen voor je spel. Wanneer je leden het niet verwachten, begint een leider in monnikspij een preek uit te schreeuwen. Een meteoriet zal de hele wereld verwoesten. Hij trekt de aandacht en haalt ondertussen verschillende elementen van het spel aan. Rond hem liggen enveloppen met de namen van alle leden erop. Hij eindigt zijn speech met de waarschuwing dat niemand te vertrouwen is en dat ze snel meer info zullen vinden. De leden vinden hun personage in de envelop en enkele eerste aanwijzingen om het spel te laten beginnen. Geef concrete taken en verwerk er ook wat grappige opdrachtjes in.

De meest memorabele spelen zijn toch die waarbij je helemaal in je rol opging?

Tekst: Roosje Raeymakers en Evelien Noyens

Meer tips voor leiding in Over&Weer