Taalgids

Leiders dansen de jaarlieddans op Herfstontmoeting
01 maart 2022
Klinkt als scouting

Dit is een leidraad voor iedereen die schrijft voor of in naam van Scouts en Gidsen Vlaanderen.

Waarom? Een huisstijl is – ook op vlak van taal – enorm waardevol. Het vormt een sterk beeld bij ontvangers van onze communicatie. Hiermee vormen we de beleving van de doelgroep. Een samenhangende schrijfstijl draagt bij aan een betrouwbare en professionele uitstraling.

Hoe meer en consistenter je de elementen in deze gids toepast, hoe sterker het beeld. Hier vind je de handvatten voor al onze communicatie. Een spiekbriefje voor op je bureau, met concrete referenties tijdens het schrijven. Dat gaat van schrijfstijl en woordvoorkeur tot hoofdletters, de spelling van scoutsjargon en de manier waarop we opsommingen schrijven.

Maar vergeet ook niet: taal beweegt continu. Dit is een werkdocument. Denk bijvoorbeeld aan diverse communicatie: we komen steeds tot nieuwe inzichten.