Balspelen zijn voor jongens, knutselen is voor meisjes

Meisjes scheppen een put

Vooroordelen gebaseerd op gender, sluipen soms onbewust in de manier waarop we taken verdelen en leiding geven. Terwijl de jongens sjorren, koken de meisjes aan het vuur. De jongens sluiten elke vergadering af met een potje voetbal, terwijl de meisjes hun favoriete jaarlieddans oefenen.

Verval je nogal snel in ‘ik heb een paar sterke jongens nodig’ of ‘dat is typisch meisjes’? Ga eens op zoek naar ‘sterke’ of ‘creatieve’ leden in plaats van naar gender- of geslachtsstereotypes. Vraag naar de persoonlijke kwaliteiten en interesses van je leden bij de taakverdeling en het bedenken van activiteiten. Wie weet is dat ene meisje dat altijd in haar rok naar de vergadering komt wel de ruigste persoon die je kent. Of maakt die gespierde jongen de mooiste knutselwerkjes. Ga op ontdekking en laat je verrassen!

Onze HUDO raakt ook wel geschept.

Emma – Scouts Sint-Vincentius

Wat vooral telt: de scouts is de plek bij uitstek om je talenten te ontwikkelen en gewoon lekker jezelf te kunnen zijn, onafhankelijk van geslacht en gender.

TEKST: Ilana Vantricht
FOTO: Hana Reynaert