Real talk met leden

Een groepjes givers op tocht rusten even uit langs de kant van de weg.

Hoe ga je moeilijke gesprekken aan met je leden?

"Mijn (jong)gids vertelde me net dat ze niet blij is met hoe ze eruitziet."
"Een jongverkenner liet weten dat zijn medejongverkenner met donkere gedachten kampt."
"Enkele givers maakten iets grensoverschrijdend mee en namen me in vertrouwen."

Wat als ik niet het juiste zeg?
Moet ik dit tegen de ouders zeggen?
Ik ben toch ook maar gewoon leiding, geen therapeut?

Het zijn vragen die veel terugkomen, die je doen piekeren, maar waar veel leiding vooral iets mee wil doen. Laat ons je alvast op weg helpen om deze gesprekken aan te gaan.

• Vertrek vanuit je bezorgdheid. Durf de situatie te bespreken.
  • Bekijk of er een vangnet is (zoals familie of vrienden) en wees er een brugje naar.
  • Bespreek samen wie er al op de hoogte is en hoe jullie welke partij op de hoogte brengen.
  • Reik uit naar je groepsleiding, districtscommissaris of de pedagogische staf van Scouts en Gidsen Vlaanderen, als je er niet uitgeraakt.

Dat iemand jou iets toevertrouwt, betekent niet dat jij het moet oplossen. Zulke situaties zijn nu eenmaal moeilijk. Weet dat je niet alleen bent en dat anderen ook kunnen helpen. Verdere hulp zoeken of aangeven dat je het zelf moeilijk vindt, is meer dan oké. Je zet een eerste stap, en dat op zich is al erg moedig.

We willen gelukkige mensen in een rechtvaardige wereld, maar soms gaat het eens niet goed en dat is niets om je over te schamen. Het doet dan erg veel deugd als er een vangnet is. En dat is voor vele mensen de scouts. Het feit dat jouw lid die warmte en veiligheid voelt om iets te delen is van grote betekenis. Daarom willen we jou als leiding graag bedanken: om je in te zetten voor momenten waarbij de zorgen even vergeten kunnen worden. Dankjewel voor jouw engagement!

TEKST: Aagje Rottiers
FOTO: Hana Reynaert